Brussel Mobiliteit voert de strijd tegen de auto in de hoofdstad verder op. Na de installatie van fietspaden ter vervanging van rijstroken, de invoering van fietsstraten en de Zone 30, worden nu ook de parkeerplaatsen van auto’s aangepakt. Zo zullen er een duizendtal fietsrekken geplaatst worden in de plaats van de huidige parkeerplaatsen voor voertuigen.
Brussel Mobiliteit wil hiermee de geparkeerde wagens elimineren die aan een zebrapad het zicht belemmeren van voetgangers én automobilisten. “Een noodzaak, want jaarlijks vallen er aan de oversteekplaatsen 46 dodelijke of zwaargewonde verkeersslachtoffers”, stelt Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen).
“Zebrapaden zijn inderdaad nog een zwakke schakel in het voetgangersnetwerk. Deze inrichting is een win-winsituatie: zo verbetert de zichtbaarheid aan de zebrapaden en dus ook de verkeersveiligheid, en tegelijk creëren we fietsparkeerplaatsen in buurten waar de vraag hiernaar groot is.”
Ook op belangrijke verkeersassen
Advertentie – lees hieronder verder
Om een veilige situatie te bekomen moet volgens Brussel Mobiliteit over een lengte van 5 meter de ruimte voor een zebrapad volledig vrij zijn, wat nu in Brussel op vele plaatsen niet het geval is en waar dus het zicht van de weggebruikers wordt belemmerd. Daarom gaat Brussel Mobiliteit 155 van deze onreglementaire parkeerplaatsen elimineren en vervangen door fietsrekken.
Hierbij worden ook de belangrijke verkeersassen niet gespaard: op de Haachtsesteenweg verdwijnen 29 parkeerplaatsen aan de zebrapaden, op de Louizalaan zijn dat er 41 en op de Waterloosesteenweg komen er 18 parkeerplaatsen minder die telkens plaats moeten ruimen voor fietsrekken.
Waar de bewoners of passanten hun wagens voortaan dan wel moeten achterlaten is nog niet duidelijk. Wordt Brussel weldra een volledige fietsstad? Het ziet er zo naar uit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be