Mobiliteit

Buitensporige kosten voor kleine boetes binnenkort verleden tijd

Vaak hebben de kosten voor onbetaalde boetes een sneeuwbaleffect en worden ze zelfs hoger dan de boete zelf. Een situatie die binnenkort tot het verleden behoort als het van de federale minister van Economische Zaken afhangt.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 mei 2022 | Leestijd: 4 min

Wellicht kregen de meeste automobilisten al eens een retributie voor een onbetaald (of overschreden) parkeerticket. Vaak zijn deze retributies of forfaitaire boetes niet erg hoog. Reken tussen de 15 en 20 euro. In geval van niet-betaling of laattijdige betaling zijn de kosten van de aanmaning of ingebrekestelling voor deze boetes echter zo hoog dat ze de prijs van de initiële retributie kunnen verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. Te gek!

De bedrijven die deze retributies innen zijn vaak privaat en werken met deurwaarders wiens gedrag niet altijd voorbeeldig is. Na enkele recente artikels en waarschuwingen door Test-Aankoop, wil de federale minister van Economie, Pierre-Yves Dermagne (PS), daartegen optreden en een einde te maken aan wat hij beschouwt als misstanden. Het kabinet van de minister is zich volledig bewust van het probleem. Pierre-Yves Dermagne bevestigde dat aan onze collega’s van de krant L’Avenir: “Ik zeg niet dat iedereen voor problemen zorgt, maar we zien regelmatig praktijken die niet door de beugel kunnen en ervoor zorgen dat er snel incassokosten bij komen. Soms voor een factuur die we gewoon vergeten zijn, die totaal niet in verhouding staan tot de feiten en tot de recuperatie die is uitgevoerd.”

Advertentie – lees hieronder verder

Binnenkort in orde

Met dat in het achterhoofd wil de minister de orde herstellen en heeft daarom een hervormingswet ingediend. Er is uiteraard geen sprake van kwijtschelding van schulden (retributies), maar het is noodzakelijk om de praktijk van de invordering van het verschuldigde geld beter te reguleren.

tribunal

Concreet voorziet het wetsvoorstel in vier maatregelen. Ten eerste wordt de eerste aanmaning niet meer betalend en zal er dus geen sprake zijn van het in rekening brengen van kosten. Ten tweede moet de minnelijke invorderingsprocedure onmiddellijk beginnen met een ingebrekestelling, wat betekent dat er opnieuw een termijn is om de overtreder de tijd te geven om te betalen.

Het zal dus niet meer mogelijk zijn om in deze periode andere recuperatiemaatregelen uit te voeren, zoals nu het geval is. Ten derde zal deze procedure worden toegepast voor alle bedrijfsschulden en niet alleen voor parkeertarieven, waardoor alle actoren op één lijn komen te staan met de aangepaste regels (mobiele telefonie, ziekenhuis, enz.).

Ten slotte zal de overheid meer controle uitoefenen op deurwaarders en advocaten die de invordering uitvoeren om misbruiken en excessen te voorkomen.

Het wetsontwerp is momenteel behandeling en wordt voor advies voorgelegd aan verschillende overheden, waaronder de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB). Maar de minister wil de zaak snel behandelen in de hoop dat de tekst dit najaar aan het Parlement zal worden voorgelegd. Voor de minister van Economische Zaken is het belangrijk dat dit binnen een redelijke termijn wordt afgerond, omdat hij zich zorgen maakt over de toenemende onzekerheid van huishoudens door de galopperende inflatie van de afgelopen maanden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon