Forfaitaire parkeertarieven voor onbetaald of te lang parkeren: wie heeft er nog nooit een ticket op zijn voorruit of zelfs in zijn brievenbus gevonden? Feit is dat vandaag de controle op parkeren de verantwoordelijkheid is van privébedrijven en niet meer van de gemeenten of de politie. Dit omwille van de efficiëntie én de opbrengsten. Voor de politie was het inderdaad moeilijk om deze opdrachten te blijven uitvoeren, vandaar de overdracht aan de gemeenten, die op hun beurt de laatste jaren deze zaak steeds meer uitbesteden aan privébedrijven.
De boeteprocedure – of de forfaitaire vergoeding in dit geval – is dus niet dezelfde als voor verkeersovertredingen, legt Le Vif l’Express uit in een speciaal dossier over parkeren in de stad.
Arme burgers
Uit de enquête van het magazine blijkt dat bij een fout de burger vaak een lijdensweg wacht om zijn heffing kwijt te raken. En het is nog erger als ze per post wordt verzonden met een invordering door een deurwaarder. Le Vif l’Express neemt het voorbeeld van een chauffeur die een deurwaardersexploot had ontvangen voor in totaal 56 euro (honorarium + aanmaning + incassokosten). Een duidelijk onterecht bedrag, want na enig onderzoek bleek dat de eerste betalingsopdracht nooit was verzonden.
Advertentie – lees hieronder verder
Via een gerechtelijke procedure heeft klaagster uiteindelijk haar zaak gewonnen, maar we kunnen ons de vraag stellen naar de instrumenten waarover de burgers beschikken en, in sommige gevallen, de (willekeurige) eerlijkheid en transparantie van de beheermaatschappijen, of zelfs de deurwaarders. Het probleem is dat slachtoffers van fouten voor een vergoeding van 26 euro terughoudend zijn om de beheermaatschappijen aan te klagen, omdat de advocaten- en juridische kosten vaak veel hoger zijn. Wel lopen er procedures tegen bepaalde praktijken van deurwaarders: in 2021 werden er 50 geopend en 23 kwamen voor een tuchtorgaan. We merken ook op dat het fenomeen veel vaker voorkomt in Brussel dan in Wallonië of Vlaanderen.
Scanauto’s zijn jackpots
Le Vif l’Express onderzocht ook het fenomeen van scanauto’s, die eveneens worden bestuurd door privébedrijven en op zoek gaan naar auto’s die in gebreke zijn. Gocar heeft al vaak gewezen op hun fouten. Het gebruik ervan wordt dan ook regelmatig opgeschort vanwege herhaalde fouten.
Nog meer interessante informatie: Le Vif l’Express merkte eveneens op dat parkeren op straat de gemeenten niet rijk maakt. Dit zou immers maar zorgen voor maximaal 1% van de gemeentelijke inkomsten. In Charleroi zou het bijvoorbeeld 1,7 miljoen euro per jaar opleveren op een totaalbudget van 495 miljoen euro. Wel verschilt dit sterk van de stad tot stad en de gevoerde politiek. Want in Namen brengt het parkeren tussen de 2 en 4% van de gemeentelijke inkomsten op. In Aarlen en La Louvière is dat daarentegen slechts tussen de 0,0044 en 0,0007%. Toch kunnen we verwachten dat dit aandeel de komende jaren verder zal groeien, vooral met scanauto’s, maar ook met de stijging van de parkeertarieven, zoals momenteel het geval is in Brussel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be