Er wordt steeds meer gebruikt gemaakt van ride-hailing, niet te verwarren met ride-sharing, een ander woord voor carpoolen. Enkele van de bekendste voorbeelden zijn Uber en Lyft, die particuliere bestuurders als taxi’s laat opereren om mensen op hun bestemming te krijgen.
De Carnegie Mellon-universiteit van Pittsburg onderzocht zulke diensten op hun mate van vervuiling en deed dit in zes grote Amerikaanse steden.
Vervuilender dan zelf rijden
Tot hiertoe werd algemeen aangenomen dat ride-hailing voor minder vervuiling zorgde dan gewoon privétransport met de wagen, simpelweg omdat de gebruikte automodellen vaak nieuwer zijn dan de gemiddelde particuliere voertuigen en omdat er minder sprake is van zogenaamde ‘koude starts’, met als gevolg dat er minder schadelijke gassen worden uitgestoten.
Advertentie – lees hieronder verder
Uit de universitaire studie blijkt echter dat bijvoorbeeld Uber-chauffeurs net meer brandstof verbruiken (+20%) en dus ook meer uitstoten. Dat komt in de eerste plaats omdat ze ook retourritten ondernemen die de klant zelf niet zou maken indien die zelf zou rijden.
Deze bevindingen liggen in de lijn van een andere studie van de universiteit van Harvard, waaruit bleek dat zelfs zogenaamde robotaxi’s om dezelfde redenen vervuilender zijn.
Openbaar vervoer steeds onpopulairder
De opkomst van bedrijven zoals Uber zorgt ervoor dat mensen minder snel geneigd zijn om een gewone (duurdere) taxi te bestellen, tot grote onvrede van die sector, maar ook om bijvoorbeeld de bus of de tram te nemen. Het aspect onveiligheidsgevoel speelt mee (zeker in steden), alsook de coronacrisis. De kans om met Covid-19 besmet te geraken, is dan eenmaal groter.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be