Mobiliteit

Steps: Weldra een strengere en gemeenschappelijke Europese regelgeving?

Elektrische steps zijn overal in onze steden, en ondanks de gebruiksregels die afgelopen zomer zijn ingevoerd, blijft het gebruik ervan vaak chaotisch, wat tot talrijke ongevallen leidt. In deze context wil de Europese Raad voor Transportveiligheid nieuwe limieten opleggen om steprijders, maar ook zwakke gebruikers te beschermen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 18 mrt. 2023 | Leestijd: 4 min

In enkele jaren tijd zijn elektrische steps onze steden binnengedrongen. Ze zijn overal te zien: in onze straten, maar ook op onze wegen en soms zelfs op plaatsen waar ze niet werden verwacht, zoals op snelwegen – dat is al gebeurd. Deelsystemen zijn ook wijdverspreid en hebben nieuwe reisgewoonten doen ontstaan die stadsbewoners vooral waarderen om hun flexibiliteit en snelheid.

Naast alle positieve aspecten van elektrische steps mogen we echter niet voorbijgaan aan de problemen die ze met zich meebrengen, met name op het gebied van veiligheid of onbeschaafdheid. Deze apparaten worden namelijk vaak lukraak neergezet door de gebruikers en ze vertroebelen trottoirs en straten. Een ander probleem is het gedrag van veel gebruikers die de meest elementaire veiligheidsregels aan hun laars lappen door met hoge snelheid over voetgangerszones of weggedeelten te rijden en daarbij onmetelijke risico’s te nemen.

Advertentie – lees hieronder verder

trott02

Veel ongelukken

De genomen risico’s lopen vaak uit op tragedies. Het bewijs daarvan ligt in het aantal ongevallen met letsel, dat alleen al in 2022 1.715 zal bedragen. Dat zijn gemiddeld 5 ongevallen per dag en het slechte nieuws is dat de stijging constant is: +63% ten opzichte van 2021. In werkelijkheid zijn er veel meer ongevallen, zoals VIAS in zijn traditionele veiligheidsbarometer aangeeft, omdat niet alle betrokkenen bij ongevallen naar de politie of het ziekenhuis gaan.

Tegen deze achtergrond van een enigszins chaotische groei heeft de overheid afgelopen zomer geprobeerd orde op zaken te stellen door nieuwe regels uit te vaardigen voor het gebruik van elektrische steps, al dan niet gedeeld. Sinds 1 juli 2022 is het voor iedereen onder de 16 jaar verboden om een step te gebruiken, maar ook om op trottoirs te rijden, met twee personen op dezelfde machine te rijden en is de maximumsnelheid beperkt tot 25 km/u.

trott03

Nieuwe Europese regels

Helaas worden de opgelegde regels onvoldoende gerespecteerd. Dit is het geval in België, maar ook in andere Europese landen en dit verklaart waarom de European Transport Safety Council (ETSC), een onafhankelijke NGO, nu wil dat het dossier naar de Europese Commissie gaat. De ETSC wil een Europese verordening invoeren die een snelheidsbeperking van 20 km/u, een beperking van het motorvermogen (250 W), bredere wielen en het gebruik van richtingaanwijzers en een claxon oplegt.

Maar dat is niet alles: het ETSC wil ook druk uitoefenen op het ongepaste gedrag van stepgebruikers. Hij wil met name het gebruik van steps op trottoirs in heel Europa verbieden, het gebruik van steps door meer dan één persoon verbieden, een leeftijdsgrens van 16 jaar opleggen en het dragen van een helm verplicht stellen. De Raad wil ook strengere straffen invoeren voor het gebruik van een mobiele telefoon op een step of voor het rijden onder invloed. Kortom, Europa wil het gebruik van deze machines, die inderdaad vaak wild worden gebruikt, reguleren en harmoniseren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon