Mobiliteit

De files in Brussel nemen af: het Good Move-effect?

Volgens een internationale studie verliezen pendelaars in Brussel steeds minder tijd in de file. Is dit het Good Move effect? Niet zo snel…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 18 jan. 2023 | Leestijd: 4 min

Elk jaar publiceert het Amerikaanse bedrijf Inrix een rapport over de verkeerssituatie in meer dan 1000 steden over de hele wereld, waarin de meest overbelaste steden op de planeet worden gerangschikt. In 2021 was Brussel de derde meest overbelaste stad ter wereld, vóór Moskou, New York en Rome. Pendelaars moesten gemiddeld 134 uur file doorstaan. En dat is nog niet alles: Brussel was ook de tweede traagste stad. Geen benijdenswaardige positie.

In 2022 is de rangschikking echter radicaal veranderd, althans voor Brussel. Voor het tweede jaar op rij bevestigt Londen zijn status als meest verstopte stad ter wereld: de Londense automobilist verliest gemiddeld 156 uur per jaar. Chicago komt op de tweede plaats, met 155 verloren uren, terwijl Parijs het podium van 2022 vervolledigt met 138 wachturen.

Advertentie – lees hieronder verder

Brussel in vrije val 

In Brussel daarentegen zijn de files volgens Inrix in vrije val. Onze hoofdstad is gezakt naar de 17e plaats op de ranglijst met ‘slechts’ 98 verloren uren in de file. Uit de statistieken blijkt dat het aantal verloren uren in de file in 2022 met 27% zal dalen ten opzichte van 2021, en zelfs met 30% als we dit vergelijken met de periode vóór de crisis. Met deze daling behoort Brussel tot de 25 steden waar de verkeerscongestie is afgenomen. Verrassend.

inrix-classement-EU

De studie maakte gebruik van geanonimiseerde GPS-sensorgegevens die rekening hielden met de reistijden van en naar belangrijke werkgelegenheidscentra in een stedelijk gebied. Het berekende tijdverlies is het verschil in reistijd tijdens de spits vergeleken met free-flow omstandigheden, per “route”-bestuurder.

De voor de hand liggende vraag is of de uitvoering van het verkeersplan Good Move er iets mee te maken heeft? Waarschijnlijk niet – of niet erg veel – want men mag niet vergeten dat de eerste experimenten in augustus vorig jaar zijn opgezet, wat laat in het jaar is, en dat de evaluaties nog aan de gang zijn. Het is dus nog wat vroeg om conclusies te trekken. De mening van de automobilisten is heel anders: zij vinden dat de hoofdwegen voller zijn dan voorheen, omdat het verkeer van de “gekalmeerde” straten en wijken naar de grote verkeersaders is verplaatst.

stuck-in-a-traffic-jam

Een meer waarschijnlijke reden voor deze daling is het structurele telewerken dat nu aan werknemers wordt aangeboden en het aantal dagen dat zij op kantoor werken beperkt, maar ook de zeer hoge brandstofprijzen die dit jaar veel automobilisten ertoe hebben aangezet alternatieve oplossingen te zoeken of te carpoolen.

Andere Belgische steden gerangschikt

De ranglijst van Inrix is vrij uitgebreid en we zien dat andere Belgische steden in deze top 1.000 voorkomen. Antwerpen staat bijvoorbeeld op de 68e plaats, Luik op de 181e, Namen op de 205e, Bergen op de 234e, Kortrijk op de 388e en Charleroi op de 478e. Er is ook op gewezen dat Charleroi de enige Belgische stad is waar het verkeer is toegenomen ten opzichte van 2019, dat nog het referentiejaar is van vóór de Covid 19-crisis.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon