INRIX, een bedrijf gespecialiseerd in transportanalyses en -oplossingen, heeft een studie gepubliceerd waarin het alle verkeersgegevens van ‘s werelds grootste steden verzamelt. Daaruit blijkt dat Brussel helaas bovenaan staat tussen de meest overbelaste steden ter wereld. Een situatie die des te grappiger en onthutsend is omdat Brussel ‘slechts’ 1,2 miljoen inwoners telt. We zijn dus nog lang geen megastad van enkele miljoenen, of zelfs tientallen miljoenen inwoners…
Om te beginnen moet worden opgemerkt dat de studie zich alleen richt op Rusland, Noord- en Zuid-Amerika en Europa, en dat ze Azië links laat liggen. De studie is gebaseerd op een reeks specifieke criteria, zoals het aantal verloren uren in files, de dichtheid van het wegennet, de gemiddelde snelheid over een afstand van één mijl (1,6 km) in stedelijke centra tijdens de spitsuren, enz. De gegevens zijn hier vergeleken met diegene die verzameld werden in 2019, dus het jaar voor de Covid-crisis.
Brussel op de 3e plaats
In de klassering staat Brussel op de derde trede van het podium. Volgens INRIX zouden automobilisten in 2021 maar liefst 134 uur in de file hebben gestaan. Op de ranglijst staan enkel Londen en Parijs voor de Belgische hoofdstad met respectievelijk 148 en 140 verloren uren. Het meest alarmerende is dat Parijs zijn resultaten nog steeds met 15% zou hebben verbeterd ten opzichte van 2019, terwijl Brussel ze met slechts 4% zou hebben verbeterd. Om de top 5 compleet te maken, moet je weten dat Moskou op de 4e plaats staat met 108 uur verlies, terwijl New York 5e eindigt met 102 uur. Let op de verbazingwekkende resultaten van de Colombiaanse stad Bogota, die erin geslaagd is om zijn verkeerscongestie te beperken met… 51% in slechts 2 jaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Extreem langzaam verkeer
INRIX wijst ook op het trage tempo van het verkeer in Brussel. Onze hoofdstad zou zelfs de op één na langzaamste zijn in de top 25 met een topsnelheid van slechts 16 km/u op wat de laatste kilometer van het traject wordt genoemd (de laatste kilometer in de studie). Alleen de stad Palermo verslaat ons met een gemiddelde van 9 km/u. Ter vergelijking: Londen en Parijs zitten op 17 km/u en Moskou en New York op 25 en 20 km/u.
Is Brussel dan een totale mislukking op vlak automobiliteit? Eigenlijk moeten we dat relativeren, want onze hoofdstad was in 2021 niet getroffen door lockdownmaatregelen, zoals elders misschien wel het geval was. Een realiteit die uiteraard een invloed heeft op de geregistreerde verkeersdrukte. Bovendien mag niet uit het oog worden verloren dat Brussel onlangs een 30 km/u-zone op zijn hele grondgebied heeft ingevoerd, wat uiteraard de rijsnelheid beperkt in vergelijking met andere steden. Hoewel de situatie in Brussel misschien niet zo catastrofaal is als deze studie beweert, blijft de dagelijkse mobiliteit er toch een hele uitdaging!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be