Files zijn niet alleen een belasting voor onze zenuwen, maar ook een verspilling van tijd en geld en ze zijn schadelijk voor het milieu. Onderzoekers richtten zich op de mechanismen van de filevorming van auto’s en dit zijn hun bevindingen.
Een kwestie van golven
Wanneer een auto van rijstrook verandert, moet het voertuig erachter remmen en de remgolf die het veroorzaakt, verspreidt zich steeds verder. Wanneer de eerste zijn snelheid met 10% verlaagt, verlaagt de tiende erachter zijn snelheid met ten minste 20%. Dit komt door de remweg en de angst van de bestuurder. Zoals je hebt begrepen, wordt er zo na enkele kilometers automatisch een file gevormd. Dit fenomeen wordt het “rupseffect” genoemd en wordt verklaard door het feit dat een kleine oorzaak een veel grotere reactie aan het einde van de keten veroorzaakt. De auto’s vooraan hebben weinig last van de file die ontstaat en keren snel terug naar hun normale snelheid. Achteraan zal het daarentegen meer tijd kosten voordat de files opgelost raken: dit is wat men een accordeonfile noemt.
Meerdere oorzaken
Het meest verrassende is dat elk onschuldig manoeuvre de oorzaak kan zijn van een file: vertragen uit nieuwsgierigheid, van rijstrook wisselen, in het verkeer komen of de verschillende manieren van rijden zijn allemaal elementen die tot files leiden. Verrassend genoeg hebben de snelheid van de auto’s en de verkeersdrukte bijna geen invloed. Bij problemen is het beter om met 1 km/u te rijden dan stil te staan: dit vermindert de amplitude van de golf en verhoogt de lengte, waardoor ze raakt opgelost. Helaas is het erg moeilijk, zo niet onmogelijk om te voorspellen waar en wanneer files optreden. Het is daarom aangewezen alles geduldig te ondergaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be