Mobiliteit

Reserveringssysteem voor treinen richting kust op komst?

“Een jaar geleden hadden we al gezegd dat een reserveringssysteem voor treinen richting de Belgische kust een stap in de goede richting zou zijn. Waarom is dit zo’n groot taboe?”, vraagt Jef Van den Bergh van CD&V zich af. “Meer dan 70% van de tickets wordt elektronisch gekocht, dus het zou niet zo moeilijk mogen zijn.” (foto: Belga)

Belga | JB | Gepubliceerd op 31 mrt. 2021 | Leestijd: 3 min

“Waarom test de NMBS geen reserveringssysteem voor wie tijdens de paasvakantie met de trein naar de kust wil reizen?”, suggereerden verschillende parlementsleden, onder meer van de federale meerderheid, in de Kamercommissie Mobiliteit. Ook Joris Vandenbroucke (Vooruit) wees op de voordelen van een dergelijk boekingssysteem. Hij zei dat “het de NMBS meer zekerheid zou geven over het verwachte aantal passagiers, en dat het de passagiers garanties zou bieden. Wat nog erger is dan geen kaartje kunnen kopen omdat er geen plaats is in de trein, is er een kopen en dan uren op het station moeten wachten om misschien niet in de trein te geraken”“Hoe lang gaan we deze situatie nog toestaan?”, voegde Tomas Roggeman (N-VA, oppositie) eraan toe. “Wanneer zal de NMBS eindelijk een reserveringssysteem ontwikkelen?”

Verplicht aan het raam zitten

Minister van mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) ging niet echt in op de vraag of een reserveringssysteem op poten moet worden gezegd, maar verdedigde de aangekondigde regel van het verplicht aan het raam plaatsnemen, die geldt voor personen ouder dan 12 jaar en die vanaf 3 april ingaat. Hij hoopt dat deze maatregel, in combinatie met een reeks andere, voldoende is voor een goed beheer van de passagiersstromen richting kust. “Dit is niet gemakkelijk uit te voeren,” gaf de minister toe. “We zullen goed moeten samenwerken, ook met de politie die ondersteuning zal bieden.”

Advertentie – lees hieronder verder

De NMBS zal ook zoveel mogelijk personeel mobiliseren. Het treinpersoneel krijgt de taak om het aantal vrije plaatsen in de trein te schatten. Die informatie moet vervolgens worden doorgeven aan het volgende station om te bepalen hoeveel mensen er aan boord mogen.

“Iedereen wil rond dezelfde tijd de trein nemen”

De minister herhaalde dat het grootste probleem de timing van de terugreis is. Iedereen wil rond dezelfde tijd de trein nemen, meer bepaald tussen 18u en 20u.” Om verzadiging te voorkomen, worden er extra treinen gecharterd en zal de eerste klasse systematisch worden opengesteld voor alle passagiers. “We gaan geen reizigers achterlaten in de stations of op de straten van Oostende, Blankenberge of Knokke.

Lees ook: 4.737 PV’s voor het niet dragen van een masker in treinen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon