Te groot, te zwaar en te gevaarlijk: dat denken bepaalde overheden van de SUV’s. Dit type auto wordt tegenwoordig wereldwijd in gigantische aantallen verkocht. Steeds meer (politieke) stemmen gaan op om de aankoop en het gebruik van deze SUV’s te ontmoedigen, vooral in de stad waar ruimte schaars wordt en er meer vervuiling is. In dat verband worden hier en daar beslissingen genomen om het gebruik van deze auto’s te beperken. In Parijs worden bijvoorbeeld de parkeertarieven verhoogd voor dergelijke auto’s.
De krant De Morgen meldt dat dit ook bestudeerd wordt bij ons, meer bepaald in Brussel. “Er worden verschillende opties bekeken over hoe we de overlast kunnen beperken”, zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Ze heeft een studie besteld over de beste manieren om het gebruik van SUV’s te ontmoedigen. “De studie moet in kaart brengen hoeveel SUV’s er in het gewest rondrijden en dan kijken naar de mogelijke maatregelen.”
Meerdere scenario’s
Deze situatie zal zeker zorgen baren bij SUV-eigenaars die regelmatig naar de hoofdstad rijden. Volgens de minister worden verschillende scenario’s bestudeerd en zullen de maatregelen niet noodzakelijk dezelfde zijn als in Parijs. De parkeertarieven verhogen blijft een mogelijkheid. Er kunnen ook andere (extreme) maatregelen genomen worden, zoals een totaalverbod op SUV’s in de stad. Dit zou erg complex zijn om op te leggen, maar het valt niet uit te sluiten. “Het is aan de politici om een keuze te maken, en dat zullen we doen”, aldus Elke Van den Brandt. Hiermee toont ze haar vastberadenheid in deze kwestie.
Advertentie – lees hieronder verder
De trend om jacht te maken op SUV’s breidt geleidelijk uit, want de overheden weten niet hoe ze moeten omgaan met de opmars van deze auto’s in steden. In de afgelopen vier jaar zijn er volgens De Morgen 60 procent SUV’s bijgekomen. Behalve Parijs legt ook Lyon maatregelen op. In Elsene liggen de parkeertarieven hoger voor inwoners die een voertuig van meer dan 4,9 m lang bezitten.
Verschillende ideeën
In meerdere Belgische steden wordt al gesproken over anti-SUV-maatregelen. Dit is het geval in Gent en Leuven, maar de autoriteiten tonen er geduld en observeren beslissingen die elders genomen worden. In Antwerpen daarentegen is niemand van plan om de bevolking te bevelen welke auto’s ze al dan niet mag kopen.
Dan rest nog de vraag wat nu eigenlijk een SUV is. Tussen een cross-over, een verhoogde break en een SUV is er maar een dunne lijn. Dit probleem van categorisering werd al aangekaart door Touring, dat kritiek had op eerdere debatten over dit onderwerp en zei dat het niet mogelijk was om een transparant en eerlijk systeem op te zetten. Volgens Elke Van den Brandt maakt de categorisering van auto’s deel uit van de bestelde studie. De resultaten van de studie worden eind 2023 verwacht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be