De voorgestelde verordening werd opgesteld in een race tegen de klok, nadat Uber had besloten het Uber X-platform op 26 november te sluiten, na een beslissing van het Brusselse Hof van Beroep.
Deze oplossing “zal chauffeurs wier inkomen hoofdzakelijk uit deze activiteit voortkomt, in staat stellen taxidiensten aan te bieden onder welbepaalde voorwaarden. Deze voorlopige verordening zal van toepassing zijn totdat de verordening betreffende de hervorming van de sector van het betaald personenvervoer is ingevoerd”, aldus de Brusselse uitvoerende macht donderdagmiddag.
Volgens het kabinet van minister-president Rudi Vervoort, dat belast is met dit dossier, zal de tijdelijke oplossing die door de Brusselse regering is goedgekeurd de betrokken chauffeurs, die door de onderneming Uber de toegang tot het Uber X-platform is ontzegd, in staat stellen hun werk in het Brussels Gewest te hervatten binnen een veilig juridisch kader. De exploitatievergunningen waarover zij thans beschikken, kunnen onder bepaalde voorwaarden worden uitgebreid tot het verrichten van zogenaamde taxidiensten.
Dit geldt, onder voorwaarden, voor bestuurders die werkten met een exploitatievergunning die is afgegeven na een aanvraag die uiterlijk op 15 januari van dit jaar werd ingediend (de datum van een eerder arrest in deze zaak, nvdr). Zij zullen moeten aantonen dat zij deze activiteit gemiddeld ten minste 20 uur per week uitoefenen, aangezien het erom gaat een oplossing te bieden voor degenen die voor hun beroepsinkomsten hoofdzakelijk van deze activiteit afhankelijk zijn. Alleen ritten met voorafgaande reservering via goedgekeurde elektronische platforms zijn toegestaan. Fysiek klanten lokken is verboden, evenals parkeren op parkeerplaatsen die voor taxi’s zijn gereserveerd alsook rijden op bus- en taxistroken.
Advertentie – lees hieronder verder
Om in het Brussels Gewest actief te kunnen blijven, krijgen de elektronische platformen een tijdelijke erkenning op voorwaarde dat zij beschikken over een vestigingseenheid in België die is geregistreerd bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen. Ook moeten ze informatie over de bestuurders, de exploitanten, de algemene voorwaarden voor lidmaatschap van het platform en de algemene voorwaarden voor het gebruik van het platform die van toepassing zijn op de klanten ter beschikking stellen van Brussel Mobiliteit. Bovendien mag een bedrijf niet eisen dat chauffeurs zich alleen bij een bepaald platform aansluiten.
Intrekbaar
Bij niet-naleving van deze voorwaarden voor de goedkeuring van platforms heeft de minister-president het recht om de goedkeuring binnen 10 dagen in te trekken. “Het decreet inzake de ‘opleiding’, dat de voorwaarden voor de toegang tot het beroep van chauffeur moet harmoniseren, gaat volgende maand van kracht”, voegde het kabinet van Vervoort eraan toe.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be