Mobiliteit

Vakantie 2024: fikse nieuwe boetes in deze Europese landen

In 2024 treden er in verschillende Europese landen voor automobilisten een aantal veranderingen in voege. Het gaat onder meer om vignetten, tol en nieuwe verkeersborden die, als ze niet worden nageleefd, kunnen leiden tot zeer hoge boetes.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 26 jun. 2024 | Leestijd: 5 min

De Belg houdt van zijn vakantie. En dat is een goede zaak. Volgens de jaarlijkse barometer van Europ Assistance en Ipsos besteedt de Belg gemiddeld 2.736 euro per gezin aan zijn zomervakantie. Een aanzienlijk bedrag, want het plaatst ons op de vierde plaats na de Zwitsers, de Britten en de Duitsers. En het verschil tussen de regio’s van ons land loopt niet wijd uit: de Vlaming besteedt 122 euro meer.

Voor lange tijd was de auto het favoriete vervoermiddel op vakantie. En het moet gezegd, die favorietenrol is nog steeds intact, al is er sinds dit jaar wel een verandering. Dezelfde barometer toont een toename van vliegreizen (+11%). De privéauto zakt dus terug naar de tweede plaats (45% van de reizen), nog steeds een topper, want de trein krijgt slechts 12% van de stemmen.

Advertentie – lees hieronder verder

Veranderingen voor onderweg

Aangezien de auto een populaire keuze blijft voor vakantiegangers, moeten automobilisten met een aantal veranderingen rekening houden in verschillende Europese landen, niet in het minst Frankrijk, waarvan we weten dat het een zeer populaire bestemming is.

3372

In “L’Héxagone” moet je bijvoorbeeld oppassen voor de nieuwe péages zonder slagbomen. Sinds vorig jaar is dat bijvoorbeeld het geval op de A79 bij Clermont-Ferrand, waar je niet meer hoeft te stoppen bij de tolbarrière, die er… niet meer is. Dit zijn zogenaamde “free-flow“-snelwegen. Niet dat ze gratis zijn, maar je hebt een pasje nodig om door de slagboomvrije poorten te mogen rijden. Voor de overheid is dit een manier om niet alleen de wachtrijen, maar ook de CO2-uitstoot, terug te dringen. Wie geen tolbakje heeft, moet zijn nummerplaat en bankkaart registreren op de website van de uitbater voordat hij de reis aanvangt. Het is ook mogelijk om te betalen bij een terminal die beschikbaar is op rustplaatsen of om het direct te regelen op de website van de snelweg. Maar let op: wie niet binnen 72 uur betaalt, krijgt de tolrekening plus een boete van 90 euro opgestuurd. Voor wie de fout meerdere keren maakt, wordt dat al snel héél duur…

Nog steeds in Frankrijk: extra voorzichtigheid is geboden als je door Lyon en/of Grenoble rijdt, belangrijke doorgangspunten voor wie op weg is naar de Alpen of het zuiden, de Provence of de Middellandse Zee. Bepaalde stukken van de snelweg (waaronder het gedeelte door het centrum van Lyon via de Fauvière-tunnel) zijn nu uitgerust met rijstroken gereserveerd voor autodelen. Deze kunnen worden geactiveerd afhankelijk van de verkeerssituatie en de maatregel wordt aangegeven door een witte ruit op verlichte borden. Pas op, want wie zich niet aan dit verbod houdt, krijgt een boete van 135 euro. Deze wordt automatisch opgelegd, omdat er speciaal voor dit doel vaste flitspalen zijn geïnstalleerd.

1940

Vignetten in overvloed

Last but not least zijn er ook de nieuwe verplichte verkeersstickers. En niet alleen in Frankrijk, maar ook in Duitsland, Oostenrijk en Spanje (Barcelona en Madrid). Deze milieuvignetten zijn de afgelopen jaren sterk in opmars en worden onvermijdelijk voor reizigers die geen elektrische- of waterstofauto bezitten en onaangename verrassingen willen vermijden.

In Frankrijk is de beroemde Crit’Air-sticker verplicht om in steeds meer stedelijke gebieden binnen te mogen. Dit is ook zo in Duitsland, waar in alle grote steden lage-emissiezones (of Umweltzones) van kracht zijn. Het principe: registreer je voertuig en vooral de Euronorm, die recent genoeg moet zijn opdat het voertuig geaccepteerd wordt.

Je moet er dus op tijd aan denken tijdens het vertrek, want soms kan het enkele weken duren voordat je een milieuvignet in de bus krijgt. In theorie is er dit jaar geen nieuw vignet, volgens de VAB, maar wie van vakantiebestemming verandert, heeft er misschien wel een nodig, zelfs buiten de stad. In Lyon bijvoorbeeld heb je alleen al voor het nemen van de snelweg door de stad een vignet nodig. Sla je het in de wind? Dan bedraagt de boete tussen de 68 en 375 euro, afhankelijk van de plaats. En nogmaals, met ANPR-camera’s die nummerplaten scannen, glipt niemand door de mazen van het net.

1858

Waar vind je ze?

Milieuvignetten zijn te koop via de websites van de autoriteiten in de betreffende landen die je bezoekt. Maar pas op voor nepwebsites of sites die als tussenpersoon fungeren en het proces uitbuiten. In Frankrijk kost de sticker 4,76 euro, terwijl hij in Duitsland 15 euro kost (verkrijgbaar bij TÜV-centra voor technische inspectie of DEKRA-kantoren).

In Spanje (Zona de Bajas Emisiones of ZBE) kunnen buitenlandse bestuurders geen vignet krijgen en mogen ze rijden met een Frans of Duits exemplaar, op z’n minst toch in Madrid. In Barcelona daarentegen moet je een dagbewijs aanvragen.

Voor Oostenrijk is het nog ingewikkelder, omdat de lage-emissiezones niet via verkeersborden worden aangegeven. Je moet je reis dus zorgvuldig plannen met behulp van routeplanners. De boetes kunnen behoorlijk oplopen: tot 2.180 euro! Stickers kosten 26 euro en kunnen alleen in Oostenrijk worden gekocht. Ze zijn onder andere verkrijgbaar bij de verkooppunten van het ÖAMTC.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon