Vooral in vakantieperiodes rijden Belgen vaak op de Franse snelwegen. Die zijn betalend, maar dat houdt reizigers blijkbaar niet tegen om ze intensief te gebruiken. Nochtans stijgen de prijzen stijgen elk jaar en de volgende prijsverhoging zal fors zijn.
De komende maanden is ook een verandering aan de tolpoorten zelf gepland. Die zullen namelijk het principe van de ‘vrije doorstroming’ hanteren, wat betekent dat er geen slagboom meer is. Het systeem bestaat al langer in andere landen (Verenigde Staten, Canada, Zweden, Noorwegen, Portugal, Italië enzovoort) en wordt nu ook veralgemeend bij onze Franse buren.
Identificatie als standaard
De weggebruiker bij dit systeem blijven rijden aan de toegelaten snelheid en moet niet meer stoppen voor de slagboom van een tolpoort om de afgelegde kilometers te betalen. Voortaan zorgt de technologie voor de herkenning en identificatie van het voertuig dat door de tolpoort gereden is.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuw is dat de automobilist meerdere manieren krijgt om zijn rekening te betalen. Er zijn drie oplossingen mogelijk: de klassieke, de elektronische tolbadge of télépéage (waarvoor je een waarborg moet betalen), registratie van je nummerplaat en bankgegevens of tot slot een betaling ter plaatse bij elke passage. In totaal heb je als weggebruiker 72 uur de tijd om je trip te betalen. Anders volgt een boete van 90 euro bovenop het bedrag van de verschuldigde tol. Houd er rekening mee dat deze boete zelfs kan oplopen tot 375 euro als je de rekening niet binnen de zestig dagen betaalt.
Geslaagde tests
Frankrijk test het systeem met de vrije doorstroming op snelwegen al sinds 2019, meer bepaald op de A4 in het noorden van het land. Na enkele incidenten heeft het systeem zich nu blijkbaar toch bewezen. De gebruikers leken het nieuwe systeem snel gewoon te worden.
De beheerders van de snelwegen hebben meerdere doelstellingen. Een van de voordelen van het ontbreken van een slagboom is dat het aantal files en dus de CO2-uitstoot daalt. Bovendien nemen de tolpoorten met vrije doorstroming minder plaats in beslag dan conventionele tolpoorten. Door vijf péages met slagbomen te verwijderen tussen Parijs en Caen in Normandië komt bijvoorbeeld 28 hectare vrij. Nog beter: de nieuwe tolpoorten zouden de werkgelegenheid bevorderen, want volgens wegbeheerder Sanef zou het aantal werknemers verdubbelen. Is automatisatie deze keer een goede zaak? Ja, behalve misschien voor de weggebruiker die de investeringskosten met een – naar verluidt lichte – verhoging van de kilometerprijs moet betalen. Prettige vakantie!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be