Mobiliteit

Volkswagen gelooft niet in synthetische brandstoffen

Terwijl de energietransitie in volle gang is, worden oplossingen die veelbelovend leken helemaal verwaarloosd door sommige merken. Bij Volkswagen is er bijvoorbeeld geen geloof meer in een toekomst voor synthetische brandstoffen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 28 mrt. 2022 | Leestijd: 4 min

Hoewel ze nog in ontwikkeling zijn, bieden synthetische brandstoffen of e-fuels mooie perspectieven aan autoconstructeurs. Die zouden heel graag nog langer gebruik willen maken van brandstoffen, ook na 2035. Vanaf die datum mag normaliter geen enkele nieuwe auto met verbrandingsmotor nog verkocht worden op Europese bodem.

Momenteel oefenen fabrikanten druk uit op beleidmakers om ervoor te zorgen dat deze deadline van 2035 herzien wordt en het gebruik van synthetische brandstoffen nog wordt toegestaan.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit is bijvoorbeeld het geval bij Porsche. De argumentatie is eenvoudig: aangezien de elektrische auto niet volledig CO2-neutraal is (hij stoot 28 tot 80 procent minder CO2 uit dan auto’s met verbrandingsmotor, afhankelijk van de energiebron en het soort batterij), is ook synthetische benzine een optie. Als die geproduceerd wordt uit waterstof gecombineerd met koolstof die uit de atmosfeer wordt opgevangen, dan is ze feitelijk volledig koolstofneutraal. Dat is een voordeel gezien de CO2 die bij de verbranding terechtkomt in de atmosfeer.

Niet bij Volkswagen

Volkswagen slaat deze weg echter niet in. Op het eerste gezicht verrassend voor de grootste fabrikant van de wereld, die toch altijd verschillende alternatieve technologieën heeft verkend binnen de energietransitie (CNG, suikerrietalcohol enzovoort). Voor de CEO van het merk, Ralf Brandstätter, maakt het echter niet uit: “Synthetische brandstoffen zijn niet geschikt voor een volumemerk zoals Volkswagen. Ze zijn in beperkte hoeveelheden verkrijgbaar en duur. Ze zouden dus niet winstgevend zijn.”

Volkswagen heeft blijkbaar zijn koers gekozen en die is elektrisch. Het wordt dat of niets. Volgens Brandstätter staan ​​er trouwens nog veel technologische ontwikkelingen op stapel. “Auto’s op batterijen zullen binnenkort tot 30 procent doeltreffender zijn dan de huidige auto’s. Ze zullen in staat zijn om aan de behoeften van veel bestuurders te voldoen”, zei hij tijdens de persconferentie waar de resultaten van het merk en de groep werden voorgesteld. “Er is geen enkele reden om andere oplossingen te onderzoeken”, voegde hij er nog aan toe. Deze positie lijkt niet meteen te veranderen. Volkswagen gaat tot 2026 door met de introductie van telkens één nieuw elektrisch model per jaar (Aero B, ID.Life enzovoort).

Interne onenigheid

Ralph Brandstatter eFuel

Dit gezegd zijnde, wordt de positie van Ralf Brandstätter niet gedeeld door alle andere CEO’s van de Volkswagen-groep. Audi en Porsche denken dat synthetische brandstoffen wél een troef zijn in de overgangsfase. Dat vertelde de CEO van Porsche, Oliver Blume, op het jongste autosalon van München, waar hij terloops ook verwees naar de toekomst van de 911: “Ik denk dat synthetische brandstoffen zinvol kunnen zijn als ze op de juiste manier gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan een bestuurder die over twintig jaar nog altijd in de Porsche 911 wil rijden die hij vandaag heeft gekocht. Als hij zijn tank vult met synthetische brandstof, vermindert hij toch de uitstoot.” Dit dreigt dus een geanimeerd onderwerp te worden tijdens de volgende vergaderingen met de toplui van de Volkswagen-groep

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon