Benzine

Kan synthetische brandstof het einde van de elektrische auto betekenen?

Nog steeds wordt aangenomen dat de elektrische auto de ultieme oplossing is in de bestrijding van de CO2-uitstoot en de opwarming van de aarde. Maar er zijn nog andere koolstofneutrale alternatieven, waaronder de synthetische brandstof, genaamd eFuel. Is dit de toekomst?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 okt. 2021 | Leestijd: 6 min

Beleeft de verbrandingsmotor zijn laatste (mooie) jaren? Die vraag wordt nu gesteld in het kader van de bestrijding van de opwarming van de aarde en de productie van broeikasgassen, zoals CO2. Over de hele wereld worden beslissingen genomen over de toekomst van de verbrandingsmotor en in Europa is al een deadline gesteld voor zijn einde: 2035. Het doel is om voertuigen met een verbrandingsmotor zo snel mogelijk te vervangen door elektrische exemplaren, zowel met batterijen als op waterstof, om de uitstoot van koolstofdioxide tot nul te herleiden.

Toch moeten we de dingen in het juiste perspectief plaatsen. Gewoon omdat een bepaalde hoeveelheid energie (en dus emissies) noodzakelijk blijft voor de productie van een elektrisch voertuig, de recyclage ervan en de productie van elektriciteit die noodzakelijk is voor de werking ervan. De elektrische auto is dus niet helemaal neutraal, dat is evident.

Advertentie – lees hieronder verder

essence de synthèse eFuel

Volgens de gereputeerde organisatie Transport & Environment (T&E) zou de elektrische auto in het best mogelijke scenario 80% minder uitstoten dan een diesel- of benzinemodel (milieubelasting, groene stroom, enz.) en in het ergste geval slechts 28% minder (elektriciteit uit steenkolen, enz.). Dit is op zich al een zeer goede prestatie, maar dit ‘residu’ van een koolstofvoetafdruk (logisch en inherent aan elke productie) betekent dat er vandaag nog steeds andere alternatieven onderzocht worden, zoals de synthetische brandstoffen.

Benzine heruitgevonden?

Maar wat is eFuel? Synthetische benzine is eigenlijk een brandstof geproduceerd uit waterstof in combinatie met koolstof die uit de atmosfeer wordt opgevangen. Het resultaat: een benzine waarmee zowat elke huidige verbrandingsmotor kan functioneren en koolstofneutraal zou zijn. Dat is verrassend, want je zou verwachten dat een verbrandingsmotor die een brandstof verbrandt altijd CO2 uitstoot. En dat is ook zo. In werkelijkheid is het verschil met fossiele brandstof dat eFuel geen koolstof vrijgeeft in de atmosfeer die millennia lang in olie is opgeslagen, maar alleen de koolstof die tijdens de productie werd geabsorbeerd.

Uiteraard kan eFuel enkel koolstofneutraal zijn als de geproduceerde waterstof groen is (via hernieuwbare energiebronnen) en niet grijs (met productie via olie of gas). De waterstof wordt vervolgens gecombineerd met koolstof die uit de atmosfeer wordt opgevangen om daaruit e-methanol te creëren, de uiteindelijke vervanger voor de conventionele benzine. Deze opvang van koolstof uit de lucht maakt de eFuel schoon volgens het principe van communicerende vaten, waarbij de opgevangen koolstof vervolgens vrijkomt na de verbranding ervan.

Een pilootproject van Porsche

essence de synthèse Porsche eFuel

Momenteel lopen er verschillende pilootprojecten rond eFuel, waaronder één ondersteund door… Porsche in Chili. Voorlopig is het nog maar een proeffabriek die tegen 2022 130.000 liter moet produceren, maar in 2023 zal dat reeds 55 miljoen liter zijn en… 550 miljoen liter in 2024. Porsche lijkt alles te hebben voorzien om de geproduceerde eFuel zo schoon mogelijk te houden, ook wat de productie van waterstof betreft waarvoor de energiebehoefte uit een windpark komt.

Het enige minpunt in dit verhaal is het transport van de eFuel. Omdat die uiteraard nog vervoerd moet worden naar Europa of de Verenigde Staten, zal de energievoetafdruk van het transport de vooropgestelde koolstofneutraliteit beïnvloeden. Hiervoor zullen dus nog nieuwe oplossingen gevonden moeten worden.

Nog niet voor morgen?

De productie van eFuel zit bij Porsche nog in de studiefase. Er is nog geen sprake van leveringen aan de lokale tankstations. Nu wordt eFuel nog enkel gebruikt voor de aandrijving van racemodellen in competities, zoals de 911 GT3 van de Supercup. Later kunnen de merkdealers echter wel tankplaatsen worden. Het idee hierachter is niet een stap terug te zetten en de noodzaak van elektrificatie in twijfel te trekken of de verbrandingsmotor nieuw leven in te blazen, stelt Porsche. Het project zou enkel de modellen met een verbrandingsmotor een iets langere levenscyclus bieden en tegelijk hun koolstofvoetafdruk aanzienlijk verminderen.

En in dit verband denken we natuurlijk aan de 911, het laatste model dat van de verbrandingsmotor afscheid zal nemen. Wat de prijs betreft, zou Porsche de rekening al hebben gemaakt. De fabrikant verwacht een literprijs rond de 2 US dollar, of ongeveer 1,7 euro.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon