Uit cijfers van automobielfederatie Febiac blijkt dat in 2024 voor het eerst meer dan de helft van de nieuwe wagens in België geëlektrificeerd waren (52,6%). Terwijl benzinemotoren met 41,8% nog altijd goed zijn voor het grootste markaandeel bij de inschrijvingen, komt de volledig elektrische auto op de tweede plek (28,5%). De plug-inhybride (14,9%) vervolledigt het podium, voor de full hybrid (9,2%). De ooit zo populaire diesel is intussen gedaald onder de symbolische 5% (4,9%).
De bedrijfswagens – goed voor 61,6% van de nieuwe inschrijvingen – vertekenen dat beeld natuurlijk een beetje want die zijn voornamelijk elektrisch. Maar welke motor heeft de Belg nu echt het liefst? Dat wilde mobiliteitsclub Touring graag achterhalen en daarom deed het in december 2024 een onderzoek bij 1.798 landgenoten.
Liever benzine
Het onderzoek toont aan dat 56% van de Belgen nog altijd de voorkeur geeft aan een wagen met benzinemotor als ze nu een nieuwe wagen moeten kiezen voor zichzelf of hun gezin. Zelfs wanneer geld of financiële beperkingen geen rol spelen, blijft de benzinemotor de favoriet van 40% van de Belgen. 34% kiest zonder budgetbeperking voor een hybride en 21% voor een volledig elektrische auto.
“Elektrische voertuigen winnen wereldwijd aan populariteit, maar de overstap naar elektrisch rijden lijkt voor veel Belgen zowel financieel als praktisch een uitdaging”, zegt Joost Kaesemans, Directeur Public Affairs en Public Policy bij Touring. “Voor 61% van de Belgen blijft de prijs het grootste struikelblok, terwijl een beperkte laadinfrastructuur langs de wegen (18%) en onzekerheid over de levensduur en doorverkoopwaarde van batterijen twijfel veroorzaken. Het is cruciaal dat de totale kosten van elektrisch rijden – inclusief verzekeringen, laadkosten en doorverkoopwaarde – beter gecommuniceerd wordt om consumenten te overtuigen.”
Advertentie – lees hieronder verder

Maatschappelijk debat
Touring ziet mogelijkheden om elektrisch rijden toegankelijker te maken. “Meer betaalbare modellen, uitgebreidere laadinfrastructuur, en vooral meer transparantie over de doorverkoopwaarde zijn cruciaal om de kloof te overbruggen”, stelt Joost Kaesemans. Met dit onderzoek wil Touring niet alleen het maatschappelijk debat over elektrisch rijden stimuleren, maar ook beleidsmakers en autoconstructeurs aanmoedigen om aan oplossingen te werken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be