Zeker op de autosnelweg bij een hoger tempo neemt het belang van de stroomlijn van een voertuig toe om met een bepaald motorvermogen sneller te rijden én minder te verbruiken. De constructeurs spenderen dan ook weken of maanden in windtunnels om de koetswerken van hun modellen zo aerodynamisch mogelijk te maken. Mooi, maar net bij langere ritten tegen hogere snelheden op de snelwegen zorgen bagagedragers en dakkoffers er weer voor dat die strakke stroomlijn volledig om zeep wordt geholpen.
Vaak krijg je inderdaad niet alle bagage of zeker grotere items, zoals ski’s, in de koffer, en dus gaan ze noodgedwongen op het dak. Goed, maar welk exact meerverbruik levert zo’n gigantische luchtrem op het dak van je auto op? De Duitse autoclub ADAC deed de test voor verschillende voertuigen, met verschillende accessoires, in uiteenlopende omstandigheden.
Zo snel mogelijk verwijderen!
Zo werd een dakkoffer op een elektrische Kia EV6 gemonteerd. In normale omstandigheden (zonder een accessoire op het dak) verbruikt die 20,6 kWh per 100 kilometer tegen 120 km/u. Met de dakkoffer gemonteerd komt daar meteen 14% bij. ADAC vermeldt dat enkel met de dakrails het verbruik ook al 5% oploopt. Besluit: het loont zeker de moeite om meteen bij de thuiskomst de dakkoffer én de rails te verwijderen om een onnodig meerverbruik te vermijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Die winst is trouwens bij een voertuig met een klassieke verbrandingsmotor nog veel groter. Daar zakt het verbruik zelfs met 18% als je de dakkoffer en de rails verwijdert bij een realistische gemiddelde snelheid van 130 km/u, volgens de metingen van ADAC.
Foto: Timpa.be
Veel trager rijden met caravan
Ook opmerkelijk is dat verschillende andere populaire accessoires nog voor een veel groter meerverbruik zorgen. Zo becijferde ADAC dat elektrisch rijden met een daktent of twee fietsen bovenop je dak voor maar liefst 33% extra verbruik zorgt. Zoals verwacht is een caravan een grote stroomvreter voor een elektrische auto. Bij 100 km/u verdubbelt het verbruik zelfs. Wellicht zit er dan niets anders op dan veel trager te rijden om de actieradius vergroten, want tegen 80 km/u zou het meerverbruik nog ‘slechts’ 54% bedragen.
Dit onderzoek maakt duidelijk dat reizen met elektrische auto’s een uitdaging blijft en vooral de goede mindset vereist. Vaak is het noodzakelijk om iets (of veel) trager te rijden om de actieradius te bevorderen. En bovenal moet je de route goed uitstippelen langs de meest gunstig gelegen laadpunten, rekening houdend met het al dan niet snelle laadvermogen ter plaatse. Goede reis!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be