Elektrisch

Wat is het rijbereik van een elektrische auto bij 130 km/u?

Veel consumenten stellen zich vragen over de praktische aspecten van elektrisch rijden, vooral wat de autonomie betreft. Kan je bijvoorbeeld met een EV zorgeloos op reis vertrekken? Heeft zo’n elektrische auto wel voldoende rijbereik? Een recent onderzoek bracht daar meer duidelijkheid in.

Geschreven door Alain De Jong | 13/12/2021

Bij de overschakeling naar elektrisch rijden stelt men zich vaak de vraag: kan je met een elektrische auto op vakantie? Terecht, want als een rit naar het zuiden van Europa in etappes van 200 km moet verlopen met telkens een halve dag laadpauzes, gaat iedereen daarvoor bedanken.

Daarom voerden onze collega’s van het Duitse magazine Autobild een onderzoek uit op 12 elektrische autompodellen die nu op de markt zijn. Ze reden ermee tegen de richtsnelheid van 130 km/u op de Autobahn tot de batterij volledig leeg was.

Advertentie

Om een langere reis vlot te laten verlopen, kan je stellen dat je auto een autonomie van minstens 300 km moet hebben en liefst ook snel kan opladen. Dan zal je reis nagenoeg even vlot en comfortabel verlopen als met een wagen op benzine of diesel in de huidige omstandigheden. De bevindingen van Autobild bevestigen grotendeels de basisgegevens die de automerken over hun EV’s verstrekken.

Mercedes EQS haalt 444 km!

De duurdere modellen hebben meestal een grotere accu en raken ook het verst zonder onderweg aan een laadpaal te hangen. In deze test was de elektrische auto met het grootste bereik de Mercedes EQS 580 4Matic die uit zijn batterij van 107,8 kWh maar liefst 444 km wist te puren.

EQS

Deze Duitse berline gaat prat op een laadvermogen van 200 kW waarmee de accu in een goed half uur van 10 tot 80% kan worden gevoed. 

De BMW iX xDrive50 voorzien van een batterij van 111,5 kWh presteert op vergelijkbaar niveau met een actieradius van 434 km en een laadvermogen van 195 kW.

Autonomie BMW IX

Daarnaast tonen ook de Audi RS E-tron GT, Ford Mustang Mach-E AWD en de Porsche Taycan 4S zich uitstekende elektrische reiswagens met een range van ruim 350 km. Bagage inladen en reizen zonder zorgen is hier dus van toepassing.

Taycan 4S

Ietwat tegenvallend zijn dan weer de resultaten van de Kia e-Soul en de Hyundai Ioniq 5 AWD die in de test niet aan 300 km op één batterijlading kwamen, waardoor de reisambities toch beperkt blijven.

Hyundai Ioniq5 Essai

Ook de busjes Opel Zafira-e Life en Mercedes-Benz EQV zijn geen kilometervreters met een actieradius van respectievelijk 273 en 250 km. Een factor waar zeker mee rekening moet worden gehouden bij de aankoop en de omschakeling naar elektrisch rijden.

Mercedes EQV

Rijbereik met 130 km/u (batterijcapaciteit netto/bruto)

Mercedes EQS 580 4Matic (107,8 kWh): 444 km

BMW iX xDrive50 (105,2/111,5 kWh): 434 km

Audi RS E-tron GT (83,7/93,4 kWh): 367 km

Ford Mustang Mach-E AWD (88/98,7 kWh): 367 km

Porsche Taycan 4S (83,7/93,4 kWh): 352 km

Volkswagen ID4 GTX (77/82 kWh): 332 km

Skoda Enyaq iV 80 (77/82 kWh): 316 km

Kia EV6 AWD (77,4 kWh): 305 km

Hyundai Ioniq 5 AWD (72,6 kWh): 290 km

Kia e-Soul (64 kWh): 280 km

Mercedes EQV (90/100 kWh): 273 km

Opel Zafira-e Life (75 kWh): 250 km

Bron: Autobild

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook