Bij de overschakeling naar elektrisch rijden stelt men zich vaak de vraag: kan je met een elektrische auto op vakantie? Terecht, want als een rit naar het zuiden van Europa in etappes van 200 km moet verlopen met telkens een halve dag laadpauzes, gaat iedereen daarvoor bedanken.
Daarom voerden onze collega’s van het Duitse magazine Autobild een onderzoek uit op 12 elektrische autompodellen die nu op de markt zijn. Ze reden ermee tegen de richtsnelheid van 130 km/u op de Autobahn tot de batterij volledig leeg was.
Om een langere reis vlot te laten verlopen, kan je stellen dat je auto een autonomie van minstens 300 km moet hebben en liefst ook snel kan opladen. Dan zal je reis nagenoeg even vlot en comfortabel verlopen als met een wagen op benzine of diesel in de huidige omstandigheden. De bevindingen van Autobild bevestigen grotendeels de basisgegevens die de automerken over hun EV’s verstrekken.
Mercedes EQS haalt 444 km!
De duurdere modellen hebben meestal een grotere accu en raken ook het verst zonder onderweg aan een laadpaal te hangen. In deze test was de elektrische auto met het grootste bereik de Mercedes EQS 580 4Matic die uit zijn batterij van 107,8 kWh maar liefst 444 km wist te puren.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze Duitse berline gaat prat op een laadvermogen van 200 kW waarmee de accu in een goed half uur van 10 tot 80% kan worden gevoed.
De BMW iX xDrive50 voorzien van een batterij van 111,5 kWh presteert op vergelijkbaar niveau met een actieradius van 434 km en een laadvermogen van 195 kW.
Daarnaast tonen ook de Audi RS E-tron GT, Ford Mustang Mach-E AWD en de Porsche Taycan 4S zich uitstekende elektrische reiswagens met een range van ruim 350 km. Bagage inladen en reizen zonder zorgen is hier dus van toepassing.
Ietwat tegenvallend zijn dan weer de resultaten van de Kia e-Soul en de Hyundai Ioniq 5 AWD die in de test niet aan 300 km op één batterijlading kwamen, waardoor de reisambities toch beperkt blijven.
Ook de busjes Opel Zafira-e Life en Mercedes-Benz EQV zijn geen kilometervreters met een actieradius van respectievelijk 273 en 250 km. Een factor waar zeker mee rekening moet worden gehouden bij de aankoop en de omschakeling naar elektrisch rijden.
Rijbereik met 130 km/u (batterijcapaciteit netto/bruto)
Mercedes EQS 580 4Matic (107,8 kWh): 444 km
BMW iX xDrive50 (105,2/111,5 kWh): 434 km
Audi RS E-tron GT (83,7/93,4 kWh): 367 km
Ford Mustang Mach-E AWD (88/98,7 kWh): 367 km
Porsche Taycan 4S (83,7/93,4 kWh): 352 km
Volkswagen ID4 GTX (77/82 kWh): 332 km
Skoda Enyaq iV 80 (77/82 kWh): 316 km
Kia EV6 AWD (77,4 kWh): 305 km
Hyundai Ioniq 5 AWD (72,6 kWh): 290 km
Kia e-Soul (64 kWh): 280 km
Mercedes EQV (90/100 kWh): 273 km
Opel Zafira-e Life (75 kWh): 250 km
Bron: Autobild
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be