Voor het vertrek
Zorg ervoor dat je elektrische auto zo weinig mogelijk luchtweerstand te verwerken zal krijgen. Hoe gestroomlijnder het voertuig, hoe minder stroom je tijdens het rijden verbruikt. Een dakkoffer is absoluut te vermijden, want zo’n ding kan voor tot een 30% hoger stroomverbruik zorgen. Zorg er eveneens voor dat je wagen niet te zwaar beladen is want hoe lichter de auto, hoe lager het verbruik. Dat geldt natuurlijk voor álle auto’s, maar het verschil is een pak groter met een elektrisch model. Neem met andere woorden enkel de spullen mee die je écht nodig zal hebben en koop zoveel mogelijk op je bestemming. Alle kleine beetjes helpen wat dat betreft, en pakweg tandpasta kan je overal verkrijgen. Tip: vertrek altijd met een volledig opgeladen batterij en kies zorgvuldig het tijdstip van vertrek. Of je nu met een elektrische auto of met een conventionele wagen op benzine, diesel, LPG of CNG op vakantie gaat: in de file belanden, is nooit ideaal. Wat elektrische auto’s betreft, herinneren we ons maar al te goed de lange wachtrijen aan de Tesla Superchargers en dat wil je absoluut vermijden.
Plannen, plannen, plannen
Je “normale” reisweg aanpassen om voldoende laadstations tegen te komen, is sowieso een aanrader. Tot 80% laden, duurt meestal zo’n drie kwartier, dus die tijd kan je gebruiken om bijvoorbeeld een maaltijd te nuttigen. Weet dat er verschillende apps en dergelijke bestaan die openbare laadpunten aanduiden. Denk aan ChargeMap en Google Maps, maar bijvoorbeeld ook aan Plugsurfing en NewMotion, de online kaarten van veelgebruikte laadpassen, waarover zo meteen meer. Idealiter combineer je deze mogelijkheden, want vaak staan niet alle openbare laadpunten op een enkele kaart. Al deze apps zijn compatibel met iOS (Apple) en Android.
De batterij van een elektrische auto bijna helemaal laten leeglopen door aan één stuk door zo ver mogelijk te willen reizen, is een verschrikkelijk slecht plan. Je hoeft de batterij ook niet per se tot 100% op te laden want tussen 80 en 100% verloopt een laadsessie trager dan ervoor, ook met een snellader. Maar wat je dus wel moet doen, is op voorhand te weten komen waar je op je route je elektrische auto kan opladen en dit zeker op tijd doen zodat je zeker niet onder 20% accucapaciteit duikt, ook al is er niet veel verderop een laadpunt. Je weet immers maar nooit. Pechverhelper Touring meldde nog deze maand dat er steeds meer pannes met elektrische wagens plaatsvinden, niet zelden omdat de bestuurders de autonomie verkeerd inschatten.
Advertentie – lees hieronder verder
Enkele laadtips
Kies bij voorkeur voor snellaadstations en hou rekening met de laadcapaciteit en de reële autonomie van je voertuig. Check toegangstijden en ga na of je geen specifieke pas of een speciaal abonnement nodig hebt om waar dan ook op te laden. Bezit je zo’n pas niet, dan is het evenwel vaak mogelijk om toch te laden dankzij je smartphone… als die opgeladen is, natuurlijk. Ben je wel in het bezit van een laadpas, controleer dan of deze effectief werkt en waar je hem kan gebruiken om onaangename verrassingen uit te sluiten. Onze raad: neem (minstens) twee internationale laadpassen mee. Bij sommige operatoren moet je geen abonnementsgeld betalen als je de passen uiteindelijk niet gebruikt, zoals bij NewMotion en Plugsurfing, passen die je bijna overal kan inzetten. Vergelijk ook de laadprijzen van de laadpassen onderling, van het laadpunt én in functie van het land waarin je aan het reizen bent. Prijzen verschillen nu eenmaal en soms wordt er zelfs geld gevraagd in functie van de laadtijd. Evenmin onbelangrijk is dat je de passen toch een week of drie voor je vertrek aanvraagt én dat je ze steevast op zak houdt. Soms zijn er problemen met de app en dan komt dat kaartje helemaal van pas. Of kaartjes dus, want ook zij kunnen weleens “kuren” vertonen. Betalen met een kredietkaart kan op bepaalde plaatsen ook, maar die procedure is vaak redelijk ingewikkeld, wat alles behalve aangenaam is.
Problemen met laden?
Een pak elektrische auto’s kunnen niet aan 100 kWh laden en vaak is 100 kWh niet écht 100 kWh. Dat kan aan je elektrische auto liggen, die niet boven een bepaalde wattage “wilt” gaan, of simpelweg omdat verschillende reizigers op hetzelfde moment aan het laden zijn. Treden er problemen op? Weet dan dat er in principe bij laadpunt een telefoonnummer vermeld staat, alsook het nummer van de laadpaal waaraan je je elektrische auto wil koppelen. Lukt het laden niet of word je met andere problemen geconfronteerd, dan is dat telefoonnummer bellen de boodschap. Meestal zal een supportdienst je te woord staan en de laadpaal als het ware resetten, maar weet dat zo’n operatie aardig wat tijd in beslag kan nemen. Doorgaans is het dan beter om op zoek te gaan naar een andere laadpaal, althans als je die mogelijkheid op dat moment hebt. Snelladers van Ionity zijn in de regel de snelste van allemaal.
Factoren die je rijbereik naar beneden halen
Het belangrijkste is je rijstijl aanpassen. Met een diesel maakt het niet immens veel uit of je 90 dan wel 120 km/u rijdt, maar met een elektrische auto wel. Hou tijdens het rijden ook rekening met de aerodynamica, door bijvoorbeeld achter andere (vracht)wagens te rijden om de weerstand te beperken. Hou natuurlijk wel voldoende afstand zodat de rit veilig kan verlopen.
Elektrische auto’s recupereren energie tijdens het remmen, maar dan is het natuurlijk belangrijk dat je nadien niet snel optrekt. Hoe lichter je rechtervoet, hoe beter voor het verbruik en dus hoe hoger je rijbereik. Ook belangrijk is dat de bandenspanning van je elektrische auto niet te laag is. Zijn de banden te zacht, dan treedt er meer weerstand op en zal je verbruik hoger liggen. Controleer de ideale spanning voor jouw voertuig en check deze regelmatig, zeker voor je vertrekt. Weet dat elektrische auto’s het minst aan efficiëntie verliezen tussen 15 en 25°C, maar ook dat het gebruik van airconditioning nefast is voor het resterend bereik. Wat dit laatste betreft, is de kans groot dat je tussen twee vuren belandt, simpelweg omdat een of meerdere ruiten openen de aerodynamica even zwaar in gedrang brengt, met ook in dat geval een kleinere autonomie als resultaat.
Hoe ver kan ik rijden op één dag?
Dat is natuurlijk afhankelijk van de elektrische auto waarmee je op vakantie vertrekt. Sommige modellen halen met moeite 200 km, andere 400 km of meer. Is dit laatste van toepassing, dan moet je in principe 1200 km op één dag kunnen rijden, op voorwaarde natuurlijk dat je je reis grondig plant en met de bovenstaande tips rekening houdt. Rijdt je EV in werkelijkheid (en dus niet volgens de vaak te rooskleurige verbruiksopgave van de constructeur) minstens 300 km nadat de batterij is volgeladen, dan zou je in staat moeten zijn om 800 km te halen. Belangrijk: zorg voor een “reserve” van minstens (!) 70 km om met onvoorziene omstandigheden om te kunnen gaan. Een vakantie dient om te ontspannen, niet om nog meer te stressen dan tijdens je werkweek. Nog een tip: rijd zoveel als je kan met de cruise control ingeschakeld. Autoritten op de snelweg vergen meer energie van de batterij en je kan heel wat besparen door je snelheid constant te houden. Wat dat betreft is 110 km/u een goede optie.
Eens ter plaatse…
Kies je maar beter voor een plek waar je je elektrische auto kan opladen. Vraag dus op voorhand na of dit mogelijk is en of je eventueel een speciaal daarvoor voorziene parkeerplaats kan of moet reserveren. Een hotel, een camping of een ander logement waar laadpalen voorzien zijn, genieten sowieso je voorkeur. Niet zelden kan je daar zelfs gratis opladen of aan een veel lager tarief dan thuis. In dit artikel lees je of elektrische auto’s überhaupt geschikt zijn om een caravan te trekken (met voorbeelden), al raden we dit natuurlijk af voor zij die de autonomie van hun voertuig willen maximaliseren. Met andere woorden: voor een vakantie in België moet dit afhankelijk van het voertuig en de aanhangwagen wel lukken, maar voor wie naar pakweg het zuiden van Frankrijk trekt, is dit een volledig ander verhaal. Een aanhangwagen trekken, hoe klein die ook is, zal je verbruik gemakkelijk met de helft verhogen. Huur dus maar beter een optrekje op je bestemming in de plaats van je halve hebben en houden mee te sleuren. Nederlanders hebben het niet voor niets over een sleurhut.
T3-laadkabels?
In Frankrijk zijn de meeste oplaadpunten uitgerust let een zogenaamde Type 3-aansluiting. Daar een T2-kabel op aansluiten, is niet mogelijk dus kan het zeker geen kwaad om ook in een T3 te investeren. Je kan ze kopen in verschillende uitvoeringen (enkelfasig en driefasig) met een T3-stekker aan infrastructuurkant en met een T1– of T2-kop om in je auto te pluggen. Deze kabels zijn in verschillende lengtes te koop. Geen slechte aankoop dus, maar neem sowieso de laadkabels mee die je al hebt (gekregen bij de aankoop van je EV).
Nog enkele tips…
Probeer te allen tijde te vermijden dat je laadkabel gestolen wordt. Doorgaans wordt zo’n kabel als het ware geblokkeerd als de portieren van je wagen slotvast gesloten zijn, dus let daar ook op. Hou in het achterhoofd dat laadkabeldiefstallen alsmaar populairder worden, en je wil in geen geval zonder komen te zitten. In Nederland werd er nog niet zo lang geleden zelfs een echte diefstalplaag van laadkabels geregistreerd. Een gewaarschuwde reiziger…
Lees ook:
Met je kinderen op autovakantie: 5 tips om de reis zo aangenaam mogelijk te maken
Kan je een caravan trekken met een elektrische auto of een hybride?
Je koffer laden voor je op reis vertrekt: 3 fouten om te vermijden
Met de auto naar het zuiden van Frankrijk: 2 alternatieve routes
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be