Een bandenreparatiekit bevat een vreemde kleine bus, vaak vergezeld van een kleine compressor en een paar wegwerphandschoenen. Het geheel zit doorgaans in de koffer op de plaats waar anders een reserveband zou liggen. Dat automerken dit laatste niet meer voorzien, heeft vooral te maken met het extra gewicht, wat de verbruiks- en CO2-opgave doet stijgen. Weet echter dat zo’n set alleen in bepaalde gevallen kan worden gebruikt (ze is bijvoorbeeld nutteloos wanneer de band is gescheurd) en dat het dus geen waardig alternatief vormt voor een reservewiel.
Hier volgen enkele tips over hoe u de bandenreparatieset het best kunt gebruiken.
Wees voorzichtig!
Kies eerst en vooral een veilige plaats om de reparatieset te gebruiken. Het is altijd beter om een band of velg op te offeren dan je leven te riskeren. Vergeet niet om bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen:
Schakel de motor uit en zet de handrem aan.
Schakel je vier richtingaanwijzers in en draag het verplichte fluohesje als je aan de kant van de weg staat.
Plaats de gevarendriehoek.
Advertentie – lees hieronder verder
Controleer de staat van de band
Het lek moet zich op het loopvlak bevinden. Bevindt het zich op de zijwand, dan valt de band niet te repareren.
Het gat mag niet groter dan 4 mm zijn, wil de hars doeltreffend zijn.
Als de band is doorgesneden, moet je hem sowieso vervangen.
Repareren en opnieuw opblazen
Lees de gebruiksaanwijzing zorgvuldig.
Het lek moet zich zo hoog mogelijk bevinden.
Schroef het harsreservoir op het ventiel, zodat de hars in de band wordt verdeeld.
Sommige harsbussen geven het product af en pompen de band tegelijkertijd op, terwijl bij andere systemen het product in de band moet worden gedoseerd en vervolgens opnieuw worden opgepompt met het elektrische pompapparaat. Weet dat je het elektrische opblaasapparaat op de 12V-aansluiting van de auto moet aansluiten om het te kunnen laten werken.
Vergeet niet de juiste bandendruk te controleren die in de handleiding van je auto staat.
Rij een paar kilometer
Voor sommige producten moet de auto rijden om effectief te zijn. Stop na een paar kilometer en controleer de spanning van de gerepareerde band. Als er geen veranderingen zijn, is de klus goed geklaard.
Nadat de band gerepareerd is, stap je maar beter naar een bandenprofessional in plaats van ermee te blijven rondrijden. Vergeet natuurlijk ook niet om een nieuwe harsbus te bestellen. Deze zijn immers voor eenmalig gebruik bedoeld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be