In LA presenteerde Kia vorig jaar zowel de benzineversie als de elektrische variant van de Soul. Dat komt natuurlijk omdat die allebei in de VS worden verkocht. Bij ons kan je daarentegen alleen de e-Soul bestellen, het enige model uit het Europese Kia-gamma dat alleen stroom lust. Een slimme zet van het merk is dit, aangezien de redelijk onbekende – lees: onbeminde – Soul krijgt zo een welkome herpositionering in het autolandschap krijgt.
Het was een mooie dag midden april en we waren net afgezakt naar het hoofdkwartier van Kia Europe in Frankfurt. Op het programma stond een korte proefrit met de e-Soul. Vanwege de paasvakantie was er beperkt verkeer, maar ook scheen de zon en bedroeg de buitentemperatuur net geen 20°C. De accu’s hadden het met andere woorden warm genoeg en wij ook, waardoor we geen verwarming maar ook geen airco nodig hadden. Kortom: de ideale omstandigheden om een elektrische auto uit te proberen en er het maximale bereik uit te halen. We kregen een uur in totaal.
Een zestigtal minuten lang hebben we genoten achter het stuur van deze Kia. Met een EV rijden, is dan ook steeds een plezier. Vanwege het comfort natuurlijk, en de stilte die daar mee voor verantwoordelijk is, maar ook vanwege de reactiesnelheid als het begint te kriebelen aan de rechtervoet… Al blijft een elektrische wagen besturen in de eerste plaats toch een rijoefening, een uitnodiging om het anders aan te pakken en zo weinig mogelijk energie te verspillen. Anticipatie, consistentie en vlotheid zijn wat betreft sleutelwoorden. Voor iemand die van sportief rijden houdt, in de breedste zin van het woord, is zolang mogelijk onderweg proberen te zijn met een elektrisch voertuig echt niet minder leuk dan een potje stevig scheuren. De interesse moet er natuurlijk zijn maar de betrokkenheid is even groot. Je kan het niet vergelijken met een ritje met een doordeweekse benzinewagen en al zeker niet met een diesel, waarmee je bij wijze van spreken als een robot van A naar B kan rijden. Nog steeds een duim omhoog voor alle mensen die hun ervaringen met sportwagens delen op sociale media, daar niet van (want wij horen daar natuurlijk ook bij), maar minstens een even grote voor wie dat doet met de Kia e-Soul. Deze auto is leuk!
Advertentie – lees hieronder verder
Excel-tabellen
Weet je het probleem is met elektrische auto’s? Ze zijn moeilijker onderling vergelijkbaar. Autojournalisten kunnen het hebben over het bereik (zowel beloofd als reëel) of over de oplaadtijd, maar voor de rest is het aantal analysepunten beperkt. Een nukkige handgeschakelde versnellingsbak? Dat zit in geen enkele EV. Motorgeluid produceren ze ook allemaal amper. Zo’n beetje alles wat een auto persoonlijkheid geeft, ontbreekt en de techniek is als het ware ‘gladgestreken’, waardoor de ene elektrische auto eigenlijk gewoon aanvoelt als de andere, of toch zeker als ze zich in dezelfde categorie bevinden. Da’s in alle gevallen goed, trouwens!
Het advies dat we kunnen geven, is dus louter gebaseerd op iets waar lang niet iedereen dol op is: cijfermateriaal. Een kolom meer of een kolom minder in het Excel-bestand, zeg maar. Eerst en vooral moet je weten dat Kia niet één maar twee versies van de e-Soul zal aanbieden. De “instapversie” heeft 136 pk, is uitgerust met een 39,2 kWh-batterij voor een theoretisch bereik van 270 km (volgens de WLTP-normen) en is goed voor een oplaadtijd (0 tot 100%) van ongeveer 6 uur via de Wallbox. Versie nummer twee kondigt 204 pk aan, terwijl zijn 64 kWh-batterij een bereik van 450 km toelaat. Maximale oplaadtijd via de Wallbox: ongeveer 9 uur… Weet dat ze allebei na ongeveer 42 minuten van 20 tot 80% zijn opgeladen via een snelle terminal en dat hun – kolossale – koppel gelijk is, namelijk 395 Nm. Het geboden rijplezier is dan ook nagenoeg identiek.
Ook de maatregelen die de ingenieurs hebben genomen om de accu’s (en dus de autonomie) zo ongevoelig mogelijk te maken voor klimatologische omstandigheden, zijn het vermelden waard. Bij extreme kou smelt de autonomie van elektrische wagens als sneeuw voor de zon en dat probeert Kia deels op te vangen met een warmtepomp om de cabine op temperatuur te houden (standaard op de 64 kWh-versie). Het systeem injecteert de door de motoraccu’s uitgestraalde warmte terug in de cockpit. Daarnaast werd een toepassing voorzien die de batterijen moet beschermen tegen de koude. Het warmt de accu’s voor en werkt weliswaar alleen als de auto is aangesloten. De inwerkingtreding ervan kan worden geprogrammeerd op basis van de vertrektijd en dit via een smartphone-app die ook toegang geeft tot vele andere functies. Nieuw zijn zulke snufjes niet maar dit is de eerste keer dat ze worden gebruikt in een elektrisch model uit deze prijsklasse.
Voor deze testrit kregen we de 64 kWh-versie mee. Onze conclusie is dat deze Kia zeer veilig rijdt, met een zeer gebalanceerd weggedrag en dit dankzij de goed afgestelde ophanging en vanwege het feit dat de batterijen laag genoeg geplaatst werden. Een laag zwaartepunt is nu eenmaal beter. En als we kijken naar het verbruik tijdens onze 50 km lange tocht, zouden we zelfs geneigd zijn te zeggen dat als we de 450 km maar net niet zouden halen, op 20 of zelfs maar 10 km na. Dat komt omdat de e-Soul over zeer efficiënte systemen voor de terugwinning van energie door middel van vertraging beschikt. Al is dit natuurlijk niet de enige vergelijking die we kunnen maken. In elke elektrische auto leidt het volledig loslaten van het gaspedaal tot een vrij uitgesproken “motorremmend” effect, een fase waarin de auto “wordt opgeladen”. In de Kia kan je ervoor kiezen om dit effect via de peddels op het stuurwiel te controleren, op dezelfde manier als wanneer je zou terugschakelen. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld het “e-Pedal” van de Nissan Leaf, waarmee je volledig tot stilstand kan komen zonder het gaspedaal te lossen, vereist de Kia e-Soul een ander manoeuvre: of je remt of je houdt een van de peddels naar je toe. Wij verkiezen het systeem van de Nissan. Het leunt gewoon meer aan bij de automatismen die we als autobestuurder doorheen de jaren hebben ontwikkeld.
Prijzen?
De officiële e-Soul-tarieven worden pas in juli meegedeeld. Wat we wel al zeker weten, is dat hij minder zal kosten dan de e-Niro. Concreet betekent dit minder dan 37.000 euro voor de 270 km-versie en minder dan 41.500 euro voor een exemplaar dat 450 km ver geraakt.
Conclusie
Ook al is rijden met de ene elektrische auto een beetje als rijden met de andere, de Kia e-Soul beschikt over twee extra troeven: een uitstraling om ‘u’ tegen te zeggen en het feit dat hij een gemiddelde autonomie biedt die groter is dan die van een EV uit dezelfde prijsklasse.
De Kia e-Soul Long Range in cijfers
Motor: synchrone elektromotor, 204 pk van 3.800 tot 8.000 tpm, 395 Nm van 0 tot 3.600 tpm.
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: N.B.
L/b/h (mm): 4,195/1,800/1,605
Leeggewicht (kg): 1.682
Koffervolume (l): 315 – 1.339
Batterijen (kWh): 64
0 tot 100 km/h (sec.) : 7,9
Prijs: N.B.
Topsnelheid: 167 km/u
Bereik: 452 km
CO2: 0 g/km
Andere versie
e-Soul Mid Range: 136 pk; 276 km; 155 km/u; Prijs n.b. (juli 2019)
- Origineel ontwerp
- Comfort en stilte (eigen aan EV's)
- Beloofde autonomie dicht bij de werkelijkheid
- Concurrerende tarieven
- Geen echte "eenpedaalfunctie"
- "Snelle oplaadtijd" duurt nog een beetje te lang
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be