Autotests

TEST Hyundai Ioniq 5: De keuze voor eigenzinnigheid

De Ioniq 5 houdt het midden tussen een sedan en een SUV en is het eerste model in het nieuwe elektrische gamma van Hyundai. Het is duidelijk dat de Koreaanse constructeur veel verwacht van het design om op te vallen, maar er is gelukkig meer … 

Geschreven door Maxime Hérion | 19/08/2021

Het lijdt het geen twijfel dat de stylisten van Hyundai Motors Europe alle remmen hebben losgegooid bij het ontwerpen van de Ioniq 5! De auto heeft een gloednieuwe identiteit waardoor hij zich kan onderscheiden van de producten met een verbrandingsmotor van het merk.

In de vorm van een crossover met royale afmetingen (4,64 m lang en meer dan 1,60 m hoog), is de Ioniq 5 geïnspireerd op de hoekige lijnen uit het verleden om een uniek koetswerk te creëren, waarop de vierkante LED’s in de koplampen en achterlichten voor een fraai accent zorgen. Dat is origineel en het gaat verder dan de vorm alleen.

Salon op wielen

Hyundai Ioniq5 Sieges

Gebaseerd op een nieuw platform dat specifiek voor elektrische voertuigen is ontwikkeld, heeft de Ioniq 5 een XXL-wielbasis van 3 meter die het interieur ten goede komt, met een enorm plaatsaanbod zowel voor- als achteraan als resultaat. De beenruimte is rijkelijk en de opbergruimten zijn groot en talrijk. Zelfs de koffer maakt indruk met een inhoud van 527 liter (+ 57 liter onder de vloer voor de laadkabels).

Hyundai Ioniq coffre

Aan boord heerst een uiterst moderne sfeer met een horizontaal dashboard geflankeerd door twee 12” schermen. Er is geen middenconsole, wat het ruimtegevoel verder accentueert. Hyundai zorgde ook voor een piekfijne assemblage en als ervoor gekozen werd om harde kunststoffen te gebruiken, is dat voor het goede doel: de circulaire economie, aangezien het gerecycleerde PVC is. Verder voel je je goed in deze auto, evengoed als in sommige wagens uit het hogere gamma.

Hyundai Ioniq5 Tableau de bord

Snel opladen

De Ioniq 5 wordt aangeboden in drie uitvoeringen: een motor met een batterij van 58 kWh en 170 pk; een motor met een batterij van 73 kWh en 218 pk (deze configuratie is volgens de invoerder de bestverkochte in België); en tot slot de versie met 2 motoren, een batterij van 73 kWh en 306 pk. De tweede versie van 218 pk hebben we op een gemengd parcours getest. Met een rijbereik van 481 km WLTP is dit de kampioen van de familie.

Hyundai Ioniq5 batterie

Net als de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT maakt de Hyundai gebruik van 800V oplaadtechnologie waarmee je in 18 minuten van 10 naar 80% kunt “tanken”. De tijd om een paar nummers op de radio te beluisteren! De Ioniq 5 biedt een indrukwekkende functioneringsstilte die perfect overeenstemt met zijn zijdezacht comfort dankzij de zeer soepele ophanging en de afwezigheid van rolgeluiden.

IONIQ 5

Echt, deze crossover heeft een ontspannend effect. Hij is gewoon gemaakt om onvermoeibaar kilometers te malen. En met een verbruik rond 15 kWh/100 km (geverifieerd – nvdr), lijkt de aangekondigde autonomie ons ook zeer realistisch.

Conclusie

Echt, deze crossover heeft een ontspannend effect. Hij is gemaakt om onvermoeibaar kilometers te malen.

Hyundai Ioniq5

Hyundai Ioniq 5 / 218 pk : Technische fiche

Motor: elektrisch

Koppel: 350 Nm

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: automaat, 1 verhouding

L / l / h (mm): 4.635 / 1.890 / 1.605

Leeggewicht (kg): 1.910

Koffervolume (l): 531

Batterij (kWh): 73

Rijbereik WLTP (km): 481

0-100 km/u (sec): 7,4

Topsnelheid: 185 km/u

Gem. verbruik: 16,8-17,9 kWh/100km

Prijs: 49.429€ BTWi

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook