Voor tweewielers met een verbrandingsmotor van minder dan 125 cc en elektrische of hybride motorfietsen vanaf 11 kW of vanaf 45 km/u geldt een nieuwe inschrijvingsprocedure als ze al eerder ingeschreven werden. Sinds 20/03/23 moet de verkoper zich immers naar een erkend bpost-kantoor begeven om zijn voertuig uit te schrijven.
Schrapping van inschrijvingsbewijs
In de praktijk stuurt de loketbediende van bpost de relevante gegevens van het inschrijvingsbewijs of het politieattest van buitenbezitstelling naar de DIV en annuleert hij het document in kwestie. Ten slotte geeft hij een aanvraagformulier voor de inschrijving via WebDIV. Helaas kost deze procedure 12 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Thuis
De volgende stap in de inschrijvingsprocedure is dat de koper het aanvraagformulier invult dat hij kreeg van de verkoper van de tweewieler. Dit moet samen met het inschrijvingsbewijs (of politieattest) dat door bpost ongeldig gemaakt werd, ingediend worden bij de verzekeraar. De verzekeraar handelt de aanvraag verder af via WebDIV.
Wordt de aanvraag geweigerd, dan moet de verzekeraar je een screenshot bezorgen met de reden van de afwijzing, het aanvraagformulier met verzekeringssticker (met uitzondering van een speed pedelec) en het ongeldige inschrijvingsbewijs (of politieattest). Je moet dan op afspraak naar een DIV-kantoor gaan of een dossier per post opsturen.
Enkele uitzonderingen
Deze nieuwe procedure geldt niet voor voertuigen die voor het eerst ingeschreven werden vóór 18/07/2002, voertuigen met een gepersonaliseerde nummerplaat, geïmporteerde voertuigen en voertuigen die betrokken waren bij een ongeval.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be