Het grote verschil met de autokeuring is dat de nieuwe motorkeuring niet periodiek zal zijn. Je zal dus niet, zoals met de auto, na een bepaalde termijn naar de technische controle moeten gaan. De motorkeuring in België is enkel nodig bij verkoop of na een ongeval met de motorfiets.
Deze technische keuring is enkel noodzakelijk voor motorfietsen, driewielers en vierwielers met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc, alsook voor elektrische motoren of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 km/u.
Dat betekent dus dat lichtere motorfietsen vooralsnog nog niet naar de keuring moeten. Specifieke motorfietsen, zoals oldtimers, customs en zelfbouwprojecten, moeten echter wel dezelfde keuring ondergaan.
Wat wordt gecontroleerd?
Advertentie – lees hieronder verder
Het accent van de motorfietskeuring zal niet liggen op de originaliteit van de motorfiets, maar op de verkeersveiligheid en de milieu- en consumentenbescherming. Er zijn 9 technische domeinen waarop een motorfiets zal gecontroleerd worden, waaronder remmen, stuurinrichting, ruiten, lichten, enz. Deze lijst zal tegen de invoering op 1 januari 2023 nog verder gespecifieerd worden.
De keuring zal plaatsvinden in een beperkt aantal keuringscentra, verspreid over hele land, waar een aparte lijn voor motorfietsen zal worden opgezet. De erkende keuringsinstellingen zullen de komende maanden de nodige investeringen en opleidingen voor bijkomend personeel voorzien om tegen 1 januari 2023 met de technische controles voor motorfietsen van start te kunnen gaan.
Het tarief van de motorkeuring moet nog worden vastgelegd. Wellicht zal het iets lager liggen dan de prijs voor een niet-periodieke keuring van een personenauto, die 60 euro bedraagt.
Motards tevreden?
De motorwereld keek aanvankelijk zeer argwanend naar deze aankondigde keuring, omdat vele motorfietsen zijn aangepast met specifieke onderdelen van de aftermarket en dus wellicht helemaal niet meer voldoen aan de specificaties van het originele model dat ooit door de fabrikant werd geleverd. Dat lijkt dus geen probleem te worden, omdat de focus bij de controle op veiligheid zal liggen.
Een eerder voorstel om de keuring bij geselecteerde dealers te laten plaatsvinden, omdat zij meer kennis van zaken hebben en kunnen omgaan met tweewielers, werd dan weer niet weerhouden. De overheid heeft er blijkbaar genoeg vertrouwen in dat de bestaande keuringscentra na de nodige aanpassingen en bijscholingen ook de motorfietsen kundig zullen kunnen controleren op hun rijwaardigheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be