Het aantal elektrische modellen neemt gestaag toe zich binnen de Volkswagen Groep, die ook veel interesse vertoont voor de coupéversies van de SUV’s. Zo is de Audi Q4 e-tron inderdaad al beschikbaar als coupé, net als de Volkswagen ID.5, de hatchback-versie van de ID.4. En het gaat verder, want nu stelt Skoda weer een coupéversie van de recente Enyaq SUV voor.
1. Vrijwel even ruim als SUV
Over het algemeen zijn coupé-SUV’s iets minder handig vergeleken met de klassieke en ruimere versies. Dit zou echter niet het geval zijn voor deze Skoda, die natuurlijk een reputatie op dit gebied moet verdedigen. Enkel de koffer wordt iets kleiner. Maar met een inhoud van 570 liter, is die slechts 15 liter kleiner dan de Enyaq die we al kennen. Te verwaarlozen dus.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Een betere stroomlijn voor meer rijbereik
Het coupékoetswerk biedt zeker één belangrijk voordeel: het aerodynamischere profiel moet het rijbereik ten goede komen. De luchtweerstandcoëfficiënt daalt van 0,27 naar 0,25 (hoe dichter je bij nul komt, hoe minder luchtweerstand), wat het maximale rijbereik naar 535 km brengt volgens de WLTP-cyclus voor de iV 80-versie. Dat is 25 km beter dan de SUV (510 km).
3. Keuze tussen drie batterijen
De coupévariant zal 3 “mechanische” alternatieven krijgen. Dat zijn de 60, 80 en 80x versies waarvan het motorvermogen schommelt tussen 180 en 265 pk. De toekomstige instapversie van het SUV-gamma, de 50, en de sportieve RS zullen sowieso niet op het programma van deze coupé staan. De laadvermogens op wisselstroom (11 kW) zijn identiek voor de 3 varianten. Daarnaast kan alleen de 80x een laadvermogen van maximaal 170 kW aan (tegen respectievelijk 120 en 125 kW voor de andere twee).
4. Zeer technologisch
De Enyaq Coupé neemt uiteraard de interieurelementen van de SUV over. Dat betekent dus een dashboard van hoge kwaliteit, evenals een bijzonder degelijke mens-machine-interface en vele functies. Noteer ook dat de pallets waarmee je het regeneratieniveau kunt aanpassen altijd aanwezig zijn.
5. Prijs nog niet bekend
Op dit moment zijn de definitieve prijzen nog niet bekend. Maar we weten wel al dat de coupéversie, met een gelijkaardige afwerking en batterij, iets duurder zal uitvallen dan de SUV. Volgens Audi zal het verschil ongeveer 2000 € bedragen. Dat geeft al een goede indicatie, zodat de Enyaq coupé waarschijnlijk rond de 43.000€ zal kosten in zijn 60 versie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be