De GMA (voor Gordon Gordon Murray Automotive) T.50 werd dus ter aarde gebracht door de bezieler van de McLaren F1, ooit de snelste productiewagen op deze planeet. Niet verwonderlijk heeft deze nieuweling duidelijke designtrekken van zijn voorvader. Helemaal nieuw is echter de 40 cm grote turbine achteraan, geïnspireerd op de Formule 1 van het Brabham F1 team die in de jaren ’70 en ’80 op circuits rondreed. In de T.50 wordt de turbine aangedreven door een 48V-motor en maakt het ding tot 7.000 toeren per minuut om een grondeffect te creëren waardoor deze hypercar als het ware aan het asfalt ‘plakt’.
De motor…
Da’s een bijzonder V12 geworden die door Cosworth werd gebouwd. Wat dit blok zo speciaal maakt? Enerzijds het feit dat het om de snelst draaiende productie-V12 ooit gaat, met een maximaal toerental van maar liefst 12.100 tr/min, anderzijds het gegeven dat het om “maar” een 3,9-litermotor gaat, die met 177 kg droog aan de haak bovendien zeer licht is. Vermogen en koppel: respectievelijk 664 pk en 467 Nm…
Dat de V12 zo weinig weegt, heeft natuurlijk ook een positieve impact op het totaalgewicht. Dat bedraagt amper 986 kg (!). De T.50 is trouwens ook korter dan een Porsche 718 Cayman en is verrassend genoeg alleen verkrijgbaar met een 6-versnellingsbak.
Advertentie – lees hieronder verder
En ook…
De T.50 is een auto vol goed doordachte details geworden, in de geest van de McLaren F1. Denk bijvoorbeeld aan de centrale bestuurderspositie (voor een betere gewichtsverdeling) en aan de titanium pedalen (om de boel lichter te maken). De bedieningselementen worden zelfs aangepast aan de morfologie van elke klant, en dat zijn er maar 100, die elk 2,6 miljoen euro op tafel moeten leggen (of dat al hebben gedaan). De eerste leveringen vinden pas plaats in de loop van 2022.
Meer specificaties?
Je bent waarschijnlijk benieuwd naar de 0-100-sprinttijd en de topsnelheid van deze supersportwagen. Wij zijn dat ook…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be