Bij een eerste blik op de foto’s van de nieuwe BMW 5 Reeks/i5 zie je meteen dat de Duitse constructeur voorzichtig omspringt met zijn berline. De stijl is eerder conservatief in vergelijking met de jongste BMW-modellen. De nieuwe 5 Reeks is bijna 10 cm langer (5,06 m in totaal): de wielbasis bleef gelijk, maar de koetswerkoverhang groeide. Het interieur verandert het meest, met een dubbel scherm (respectievelijk 12,3 en 14,9 duim) zoals we dat eerder al zagen in de SUV iX. De 5 Reeks kiest resoluut voor aanraakbediening, maar met een draaiknop op de middenconsole kun je nog altijd door de verschillende menu’s navigeren.
Zes motorisaties
Het motorenaanbod van de 5 Reeks is ruim, met twee verbrandingsmotoren (520i, 520d of 520d xDrive), twee plug-inhybrides (530e en 550e xDrive) en twee elektrische versies: de i5 eDrive40 (340 pk en 582 km rijbereik) en de i5 M60 (601 pk et 516 km). De sportiefste i5 haalt een top van 230 km/u en kan in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. Opladen met gelijkstroom kan tot 205 kW, met wisselstroom tot 11 kW of (optioneel) 22 kW.
Advertentie – lees hieronder verder
Verschillende ophangingen
Afhankelijk van de uitvoering biedt BMW verschillende mogelijkheden voor de schokdempers, namelijk een standaardversie, een directere variant (DirectDrive), een elektronisch geregelde demping (Adaptive Pro, gecombineerd met achterwielbesturing) en de topversie Adaptive M Pro, die ook actieve rolcontrole omvat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be