Bij BMW behoort de 5 Reeks Touring tot de vaste waarden. We kunnen ons geen sedan meer voorstellen zonder de breakversie, die succesvol is door zijn grotere veelzijdigheid. De nieuwe 5 Reeks die vorig jaar gelanceerd werd, vormt hierop geen uitzondering. Ook nu leidt BMW een Touring-versie af die aanzienlijk praktischer is. Met een lengte van 5,06 m is het een van de grootste premiumbreaks in zijn categorie. En daar is een goede reden voor: de kofferruimte biedt tussen 570 en 1.700 liter. Dat is meer dan de Audi A6 Avant (565 tot 1.680 liter), maar minder dan de Mercedes E-Klasse break (615 liter met de achterbank op zijn plaats) of de Skoda Superb Combi (693 liter), die weliswaar in een minder prestigieuze categorie valt.
Keurig uitgerust
De 5 Reeks Touring is een goed uitgeruste auto met onder meer een automatische kofferklepbediening. Ook handig is dat je de achterbankleuning (40/20/40) standaard vanuit de kofferruimte kunt neerklappen. Opbergvakken onder de laadvloer bieden ruimte aan het scheidingsnet, het bagagescherm en, indien aanwezig, de laadkabel voor de elektrische of plug-inhybride versies.
Advertentie – lees hieronder verder
De breakversie is meteen herkenbaar aan de typische stijlkenmerken, zoals de liggende L-vormige achterlichten. In het interieur zijn er geen verrassingen: het is gekopieerd uit de 5 Reeks sedan. Dat zal niemand betreuren, want het mag zeker gezien worden met de twee hogeresolutieschermen (12,3 en 14,9 duim) en moderne functies zoals videostreaming en AirConsole-games die je met je smartphone kunt spelen.
Thermisch of elektrisch
BMW blijft een breed scala verbrandingsmotoren aanbieden. Allemaal – ook de diesels – zijn ze geëlektrificeerd (milde hybride met 48 volt) om het brandstofverbruik te verlagen. De 520d (lees onze test) realiseert een verbruik tussen 5,3 en 6,2 l/100 km, terwijl de 540d met vierwielaandrijving (xDrive) tussen 5,8 en 6,6 l verbruikt. Wellicht een record voor een auto met zulke prestaties. Er komt ook een plug-inhybride 530e die tussen 0,7 en 1,1 l/100 km zal verbruiken. De batterijcapaciteit blijft relatief beperkt (9,2 kWh), in tegenstelling tot bepaalde concurrenten die meer dan 20 kWh leveren om circa 100 km elektrische autonomie te bieden.
Bij BMW is dat niet nodig en misschien zelfs contraproductief, omdat het de 100 procent elektrische versies zou overschaduwen. Inderdaad, deze 5 Reeks Touring verschijnt voor het eerst ook als i5 Touring, een uniek aanbod in de categorie van de grote premiumbreaks. Er staan twee versies op het programma: de 340 pk sterke eDrive40 en de superieure M60 xDrive met 601 pk, die 0 tot 100 km/u haalt in amper 3,9 seconden. Beide modellen hebben dezelfde batterij van 81,2 kWh, met een rijbereik van respectievelijk 560 en 506 km. Ook interessant: snelladen (gelijkstroom) is mogelijk met maximaal 205 kW. De wisselstroomlader levert dan weer 22 kW. Best comfortabel. De nieuwe 5 Reeks Touring vormt een goed alternatief voor de steeds vaker verguisde SUV’s. Het wordt wellicht opnieuw een succesnummer, al zijn de prijzen nog niet bekend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be