Nieuwe modellen

De comeback van MG: 5 feiten van het merk die je misschien nog niet kende

Begin deze week kondigden we het al aan: het merk MG maakt zijn comeback in België vanaf het Autosalon van Brussel onder impuls van de invoerder Alcopa, die reeds onder andere Hyundai en Suzuki verdeelt. Een ideale gelegenheid om eens in het turbulente verleden van dit merk te duiken.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 20 dec. 2019 | Leestijd: 4 min

Morris Garage

Laten we bij de basis beginnen: de naam van het merk. Die werd gevormd door de initialen van de garage waar de eerste modellen werden vervaardigd: de Morris Garages in Longwall Street, Oxford. In dit gebouw, dat toebehoorde aan de groep Morris Garages, de eigenaar van de constructeur Morris, begon Cecil Kimber Morris Oxfords aan te passen en voorzag ze van een MG Super Sports badge.

Advertentie – lees hieronder verder

 

Onduidelijke startdatum

Het merk zelf vermeldt 1924 als zijn officiële geboortedatum, maar hierover bestaat twijfel. Het is namelijk moeilijk te achterhalen wat de exacte productiedatum (of verkoopdatum) van de allereerste exemplaren was. Sommige bronnen spreken van 1923, terwijl andere het op 1925 houden. Wellicht ligt de juiste datum inderdaad halfweg…

 

Talrijke eigenaars

MG kende op zijn zacht gezegd geen rustige geschiedenis! Het merk had heel wat eigenaars vooraleer het in handen kwam van het Chinese SAIC: Morris Motors (1924), vervolgens M.G. Car Company (1930) dat later The Nuffield Organisation werd ; The British Motor Corporation Limited (1952) die British Motor Holding (1966) en later British Leyland Corporation (1968) werd ; British Aerospace (1988) ; BMW (1994) ; en tenslotte de MG Rover Group tot het faillissement in 2005. Dan kocht de Chinese groep Nanjing Automobile de rechten van de onderneming, net voor de fusie met SAIC, waarna het merk tot MG Motor werd omgedoopt.

 

Een stevige dip

MG kende niet alleen een resem verschillende eigenaars, maar produceerde in zijn geschiedenis ook niet zeer veel eigen modellen. Het bedrijf floreerde tot het einde van de jaren 70 met modellen die echte collectors items werden, zoals de MGA, de Midget of de MGB, maar commercialiseerde vanaf de jaren 80 vooral sportieve varianten van Austin en vervolgens Rover (met een intermezzo van de MG RV8 in 1992). Het was wachten tot 1995 vooraleer het merk weer een echt nieuw model uitbracht: de MG F, die vanaf 2002 als TF verder door het leven ging tot zijn verdwijning in 2011. Gelukkig lijken de nieuwe eigenaars actiever en kunnen de Engelsen al enkel jaren genieten van verschillende nieuwe modellen: 6, 3, HS en ZS.

 

De MGB

Uiteraard moeten we iets zeggen over het bekendste model van het merk. Met 500.000 verkochte exemplaren was de MGB de roadster met de hoogste productieaantallen tot de komst van de Mazda MX-5. Het Japanse merk haalde trouwens zijn inspiratie bij de kleine Engelse roadsters om zijn eigen befaamde sportwagen te ontwikkelen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon