In de jaren ’80 was de Groep B voor de rallysport zo ongeveer even belangrijk als de Formule 1 in het wereldje van de circuitracerij met éénzitters. Deze categorie waarin vooral fabrieksteams aantraden, was de koninginnenklasse en was het toneel van felle gevechten tussen bolides die op prototypes leken, voorzien van superkrachtige motoren. Een en ander werd bestuurd door de beste piloten uit die periode.
Krachtig en licht
Helaas leidden verschillende dodelijke ongevallen tot het stopzetten van de Groep B in 1987. Tussen de belangrijkste constructeurs in dit genre zagen we ook Austin-Rover dat de MG Metro 6R4 – een doordeweeks stadswagentje – had omgetoverd tot een waar racemonster. Het stond op een buizenchassis met daarop polyester koetswerkpanelen, de auto werd aangedreven door een 3-liter V6-motor die ruim 400 pk leverde. Dankzij de vierwielaandrijving was de 6R4 echt indrukwekkend, niet in het minst omwille van zijn gewicht van 1.050 kg. Na het stopzetten van de Groep B werden enkele exemplaren ingezet in de rallycross waar ze een lange carrière genoten.
Advertentie – lees hieronder verder
Audi-hart
De Metro 6R4 is een gegeerd verzamelobject geworden en is nog te zien in historic rally’s in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Uit heimwee naar de hoogdagen uit het WK Rally besloten de topmannen van Motorsport Tools (MST) uit Wales om de bolide te moderniseren, meer nog ze gaan zelfs een beperkte serie van deze ‘nieuwe’ 6R4 bouwen.
Hoewel de kleine Metro zijn oorspronkelijke beestachtige uiterlijk behoudt, wordt hij voorzien van een Audi V6-motor, die bij de S4 wordt geleend. Voorzien van een stevige turbo levert die 450 pk en het vermogen gaat via een sequentiële Sadev-versnellingsbak naar de vier wielen. In 2024 zal MST 5 exemplaren produceren die elk een prijskaartje van een slordige 333.680 euro exclusief BTW zullen hebben.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be