De drie modellen hebben natuurlijk elk hun eigen stijl voor de buiten- en binnenkant en alledrie blinken ze uit op gebied van ergonomie en kwaliteit. Moet wel gezegd dat de cockpit van de nieuwe A-klasse het meest in het oog springt. Opvallend zijn zijn turbinevormige luchtmonden en het immense (dubbele) scherm in het dashbord met uitgebreide personaliseringsmogelijkheden. De Audi A3 heeft met zijn Virtual Cockpit een gelijkaardig systeem dat discreter is ingewerkt maar de Mercedes is als laatst toegekomene duidelijk de primus op het gebied van rijhulpsystemen en connectiviteit. Je kan hem zelfs aanspreken…
Koffers vergelijken
De BMW 1 pakt uit met 360 liter, de Mercedes A met 370 liter en de Audi A3 met 380 liter kofferruimte. Opvallend zijn die verschillen niet aangezien ze in dezelfde volgorde worden gerangschikt qua lengte. Plaats op de achterbank is er in alle gevallen voldoende, al heb je in de Mercedes minder ruimtegevoel door de kleine oppervlakte van de zijruiten.
Het rijden
De BMW heeft als (voorlopig?) enige achterwielaandrijver uit dit rijtje het sportieve tintje mee, wat hoegenaamd niet wil zeggen dat de voorwielaangedreven Audi en Mercedes een minder aangename rijervaring bieden. En al zeker geen minder veilige. Dus dan rest er nog…
Advertentie – lees hieronder verder
Het budget
De BMW is het goedkoopst, al liggen de prijzen wel dicht bij elkaar. Het basismodel van de vijfdeursversie op benzine (116i, 109 pk) kost € 24.450 tegenover € 24.805 voor de Mercedes A 160 (met evenveel pk) en € 25.565 voor de Audi A3 30 TFSI met 116 paarden. Let wel: deze instapmodellen zijn karig aangekleed en opties kosten handenvol geld bij de Duitse drievuldigheid…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be