De Ioniq 9 is gebaseerd op het E-GMP-platform van de Hyundai-groep en is niet bepaald een kleine auto. Met zijn lengte van 5,06 m blijft deze enorme SUV met zijn strakke lijnen zeker niet onopgemerkt. Ondanks zijn XXL-formaat heeft hij een interessante Cx-waarde van 0,26, een bewijs dat er veel werk kroop in zijn aerodynamica. Interessante stijldetails zijn de verlichting met pixels die typisch is voor de Ioniq-modellen van Hyundai, en de bijna vierkante wielkasten.
Met een gigantische wielbasis van 3,13 m is de Ioniq 9 erg ruim. Hij biedt plaats voor zeven inzittenden op drie rijen. Dankzij een groot panoramisch dak baadt het interieur (dat gemaakt is van gerecycleerd materiaal) in het licht. Er is veel aandacht besteed aan de passagiers. De zetels op de eerste twee rijen hebben bijvoorbeeld een beensteun en een verstelbare zetel zodat je kunt uitrusten tijdens het opladen. Ze zijn ook voorzien van het Dynamic Body Care-systeem, dat een Dynamic Touch Massage-functie bevat die druk en trillingen gebruikt om de bloedsomloop te stimuleren en zo vermoeidheid tijdens lange ritten vermindert. Tot slot zijn de zetels op de tweede rij draaibaar om een gezellige lounge te creëren.
Praktische details
Ook praktische details zoals een verschuifbare middenconsole werden niet vergeten. Die kan 190 mm verschoven worden, zodat passagiers op de tweede rij er gemakkelijk bij kunnen. De console biedt 5,6 liter opbergruimte in de bovenste ruimte en 12,6 liter in de onderste schuiflade.
Advertentie – lees hieronder verder
Met de zetels op de derde rij neergeklapt biedt de kofferruimte plaats aan maximaal 1.323 liter bagage, terwijl de Ioniq 9 met alle drie de rijen op zijn plaats maximaal 620 liter kofferruimte biedt. Voorin is er ook nog een frunk met een maximaal volume van 88 liter voor de RWD-modellen en 52 liter voor de AWD-modellen.
Drie versies
De lithium-ionbatterij van 110,3 kWh is identiek in de drie versies die op de markt komen: de Long Range (één motor, achterwielaandrijving, 218 pk), de Long Range AWD (twee motoren, 96 en 218 pk) en tot slot de AWD Performance (twee motoren, telkens 218 pk) die van 0 tot 100 km/u spurt in 5,2 seconden.
De achterwielaangedreven versie heeft naar verwachting een rijbereik van maximaal 620 km. Dankzij de 800V-architectuur kan de Ioniq 9 in 24 minuten opladen van 10 naar 80% met een snellader van 350 kW. Hij heeft ook een V2L-functie om elektrische apparaten van stroom te voorzien. De commercialisatie van de Ioniq 9 is volgend jaar gepland.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be