Over de EQS, de nieuwste telg van de Mercedes-familie, valt heel wat te vertellen. Zo is zijn luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,20 het laagste van alle productiemodellen ter wereld. Da’s natuurlijk nodig om het beloofde immense rijbereik van 770 km te garanderen.
In eerste instantie zal Mercedes twee varianten aanbieden, elk voorzien van een 107,8 kWh-batterij. Ter vergelijking: in een Porsche Taycan zit “maar” een 93,4 kWh-accu. De EQS 450+ pakt uit met 333 pk, 568 Nm en sprint in 6,2 seconden van 0 tot 100 km/u. Zoals de meeste EV‘s is deze EQS een veelweger: 2.480 kg droog aan de haak. Nummer twee heet EQS 580 4Matic, weegt nog eens 105 kg extra en is goed voor 523 pk en 855 Nm, alsook voor een 0-100-tijd van 4,3 seconden. Beide versies hebben een begrensde topsnelheid van 210 km/u, wat natuurlijk voldoende is.
Een nog straffere versie?
Zo’n Performance-variant zit effectief in de pijplijn. Mercedes claimt 761 pk, wat er een directe concurrent van de Porsche Taycan Turbo S van zal maken.
Advertentie – lees hieronder verder
En de oplaadtijd?
De EQS kan je zowel met wisselstroom opladen (11 tot 22 kW) als met gelijkstroom (max. 200 kW). Ga je ermee naar een Ionity-laadpunt, dan duurt het amper 31 minuten om van 10% tot 80% capaciteit te geraken. Het eerste jaar zullen klanten dit volledig gratis kunnen doen.
Binnenin…
… kijk je uit op een 56″-scherm (MBUX Hyperscreen) met drie OLED-schermen van 12,3″ en 17,7″, althans als je die optie aanvinkt. Zoals je kan zien, gaat het om een behoorlijk futuristisch interieur, dat ook met het standaard MBUX-systeem kan worden besteld om de kosten te drukken.
De prijs?
Die is nog niet bekend. Mercedes zal daar pas over communiceren als de EQS effectief op de markt verschijnt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be