TEST Porsche Taycan Turbo S: Bedankt, Tesla…

Het is niet onze bedoeling om de Tesla Model S met de Porsche Taycan te vergelijken, maar we moeten wel een referentiepunt hebben. De prestaties van een Taycan zijn bovenaards en geven ons een nieuwe kijk op wat we tot nu toe kenden.

TEST Porsche Taycan Turbo S: Bedankt, Tesla…

We zagen de Porsche Taycan voor het eerst in Zuffenhausen, waar hij ook wordt gebouwd, aan de vooravond van de Frankfurt Motor Show. Op de IAA trok de lancering van dit model alle aandacht naar zich toe. In die mate zelfs dat het moeilijk was om in de buurt van de Porsche te komen, laat staan er in te kunnen stappen. We waren daarom enthousiast om voor het eerst te kunnen rijden met deze eerste volledig elektrische Porsche. En, kan Porsche de beloftes inlossen? Is deze Taycan in staat om  ‘flat-six’-adepten op andere gedachten te brengen?

Publieksmagneet

Wat meteen opvalt, is dat iedereen naar de auto kijkt. Het was lang geleden dat zo veel mensen opkeken om onze testauto van naderbij te monsteren. Op elke straathoek vroeg jong en oud zich af met welke auto we op pad waren. Het moet gezegd worden dat de lichtsignatuur vooraan eerder atypisch oogt. Onderweg volgde al snel een opgestoken duim van de bestuurder van de laatste generatie van de BMW Z4 en we zagen ook de benieuwde blik van een Lamborghini-rijder.

TEST Porsche Taycan: Elektroshock!

Groene jongen

Toen ik in de Turbo-versie (680 pk in overboost) stapte, was ik aanvankelijk eerder sceptisch over de materiaalkeuze. Porsche monteert voor het eerst (sinds lang…) een niet-lederen interieur, want alle interieurelementen werden van gerecycleerde materialen vervaardigd. Toegegeven, hier bestaat ongetwijfeld een clientèle voor, maar ik zit liever in “traditioneel” leer dat ook veel beter bij een ‘echte’ Porsche past. Achter het stuur merk je aan de stoelen en de zithouding dat je wel degelijk in een sportwagen uit Zuffenhausen zit.

Zin voor traditie

Het interieur biedt tal van aanraakschermen. Zelfs de passagier heeft recht op een eigen scherm, in optie, welteverstaan. Of dat nuttig is? Oordeel zelf zouden we zeggen,… Wij  betreuren vooral dat te veel zaken via dergelijke schermen worden bediend zoals de richting waarin de lucht uit de ventilatieroosters stroomt. Ook het dashboard is volledig digitaal, en hier is de bediening eenvoudig en intuïtief via de knoppen aan van het stuur. Ik was vooral onder de indruk van deze hedendaagse herinterpretatie van het atypische Porsche-dashboard.

Waanzinnig vermogen

De startknop zit links naast het stuur en de versnellingspook staat rechts. Je vertrekt overigens zonder kabaal met dit ‘pittige jonge paard’ (want dat is de letterlijke vertaling van het Turkse woord ‘Taycan’, nvdr.). Het gecumuleerde vermogen van de twee motoren bedraagt 625 pk voor de Turbo- en Turbo S-versies. De meest efficiënte motor bedient de vooras, de andere (met een tweetrapsversnellingsbak) zit op de achteras. De S-versie heeft recht op dubbele stroomsterkte (Ampère), waardoor de Taycan 761 pk en 1.050 Nm levert tijdens een launch control! De oefening van 0 tot 100 km/u lukt in 2,8 seconden en dat is een soort acceleratie die we echt niet gewend zijn. Wat een onfatsoenlijk motorgeweld… De sensatie van een achtbaan of een rollercoaster verdwijnt in het niets en de tractie is ronduit onwezenlijk.

En ook op een bochtig parcours blijkt de Taycan een adembenemende (4-wielbesturing is overigens standaard op de Turbo S) rijgezel. De elektronica reageert niet alleen razendsnel en zonder dat het opvalt dat je het merkt, maar deze bolide kan ook bijzonder goed verhullen dat hij 2,3 ton op de weegschaal zet. Zowel in bochten al bij het remmen geeft hij geen krimp. Vooral op dit gebied is Porsche erin geslaagd is om een uitzonderlijke bolide te ontwikkelen, met dank aan de legendarische knowhow die alleen een sportwagenfabrikant in huis heeft. De Taycan  getuigt van een verbluffend rijgedrag en stuurt met chirurgische precisie. Bovendien ligt het zwaartepunt –door de batterijen in de vloer te integreren- lager dan dat van de 911 en de gewichtsverdeling is nagenoeg 50/50. Door deze aanpak ervaar je aan het stuur geweldige G-krachten wanneer je het tempo opvoert. Het rijgedrag is al even opmerkelijk als de oplaadmogelijkheden van deze Porsche. Een laadbeurt lukt al in 20 minuten via het Ionity-netwerk (8€/per laadbeurt), dat in België evenwel nog in de kinderschoenen staat met amper 4 stations: Gent, Doornik, Le Roeulx en Luik-Bierset. De Taycan is de enige elektrische auto op de markt die aan een vermogen van 270 kW kan bijladen. Feit is dat lang niet iedereen daar iets mee kan doen, want thuisladen verloopt een stuk trager. Je hebt minstens een driefasige aansluiting nodig die een vermogen van 11 kW kan leveren om de Taycan op 8 uur vol te laden. Met een actieradius tussen 388 en 412 km (tot 450 km voor de Turbo)  zou je deze hyper sportieve en echt comfortabele vierzitter echter niet elke dag moeten bijladen. De verbruikscijfers die Porsche communiceert zijn overigens vergelijkbaar met ons testverbruik.

De eerste leveringen worden verwacht in 2020 en volgend jaar zal eveneens de Cross Turismo versie worden gelanceerd. Bovendien zal het gamma binnenkort worden aangevuld met minder krachtige versies van de Taycan.

Conclusie

Dankjewel, Tesla. Zonder de potige  prestaties van de Model S, zouden andere constructeurs nooit zo snel gereageerd hebben. Zelfs ‘flat-six’-fanaten zullen versteld staan van de bijzondere sensaties die deze Taycan biedt.

De Porsche Taycan Turbo S in cijfers

Motor: 2 elektromotoren (voor en achter) ; 560 kW ; 1.050 Nm.

Batterij: 93,8 kWh ; 800 V/600 Ah.

L/B/H (mm) : 4.963/1.966/1.378

Leeggewicht (kg) : 2.295

Kofferinhoud (l) : 366 + 81 (koffer voor)

0 tot 100 km/u (s.): 2,8

Prijs : 191.724,50 euro

Vermogen: 761 pk

Top: 260 km/u

Autonomie: 388 – 412 km

Laadtijd: 20 min voor 80 % (snellader)