Met meer dan 7,5 miljoen kopers sinds 2007 surft de Tiguan al jarenlang mee op het succes van de compacte SUV’s. Geen enkel Volkswagen-model haalt wereldwijd hogere productieaantallen, de afgelopen twee jaar samen zelfs 1,2 miljoen exemplaren. Logisch dus dat Volkswagen ook in deze woelige tijden van elektrificatie een opvolger lanceert, zowat gelijktijdig met de nieuwe Volkswagen Passat Variant. Beide bestsellers delen trouwens heel wat techniek en staan op het MQB evo-platform.
Brede ledstrips
Het design van de nieuwe Tiguan oogt typisch Volkswagen en is toch helemaal nieuw. In de voorkant, die hoger is dan bij de vorige Tiguan, zitten slanke ledkoplampen. Daartussen is het klassieke radiatorrooster vervangen door een glazen strook met (optioneel) een geïntegreerde ledstrip. Ook achteraan kozen de designers voor een brede ledstrip. Qua formaat is de Tiguan 30 mm langer dan zijn voorganger (nu 4.539 mm) en bijna even hoog. De breedte en wielbasis bleven zelfs gelijk. Toch groeide de kofferruimte met 37 liter tot 652 liter (tenzij je kiest voor de plug-inhybride).
Advertentie – lees hieronder verder
Juiste sfeer
In het interieur zijn zowel de digitale instrumenten voor de bestuurder (10,25 duim), het infotainmentsysteem als het head-updisplay (dat de info nu op de voorruit zelf projecteert) volledig nieuw ontwikkeld. Dankzij een nieuwe oppervlakcoating die reflecties en verblinding voorkomt, is het instrumentenbord vlak in het dashboard geïntegreerd, zoals een horizontale tablet. Centraal vind je een vrijstaand scherm (12,9 of 15 duim).
In de Tiguan introduceert Volkswagen ook een nieuwe ‘rijbelevingsschakelaar’. Met deze schakelaar in het midden kun je niet alleen de rijprofielen en aandrijfmodi aanpassen, maar ook het audiovolume en vooraf geconfigureerde sferen (Lounge, Energetic, Joy, Minimal en Me). Zo gebruikt Lounge gedempte tinten, zachte tonen en klassieke muziek. Kwestie van altijd de juiste stemming te vinden. Uiteraard heeft de Tiguan nog veel meer snufjes voor het comfort en de veiligheid, van een spraakassistent of een nieuw adaptief onderstel (DCC Pro) tot Park Assist voor automatisch in- en uitparkeren of massagezetels.
100 km elektrisch
Zoals gezegd, is de Tiguan niet elektrisch. Maar als plug-inhybride met 1.5 TSI-benzinemotor en elektromotor kan hij toch ongeveer 100 km op stroom te rijden. Positief is ook dat de twee plug-inhybrides (204 of 272 pk) geschikt zijn voor snelladen met gelijkstroom (50 kW). Daarnaast heb je de keuze uit benzines (2.0 TSI met 204 en 265 pk), milde hybrides met benzinemotor (1.5 eTSI met 130 of 150 pk) en diesels (2.0 TDI met 150 of 193 pk). De aandrijfkeuze doet sterk denken aan de nieuwe Passat Variant én de toekomstige update van de Golf. De Belgische lancering van de nieuwe Tiguan is gepland in het eerste kwartaal van 2024.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be