Vijftig jaar na zijn debuut is de Volkswagen Passat nog altijd op de markt, maar de nieuwe generatie komt er alleen als break (Variant). Hij doet niet mee met de elektrificatie en zal veel werk hebben om een plekje te veroveren in de snel veranderende markt. Uit de eerste foto’s die Volkswagen heeft vrijgegeven, blijkt duidelijk dat de Passat aan stijl en elegantie wint, met een gestroomlijnder koetswerk dan vroeger.
Ruime keuze aan motoren
Om zo veel mogelijk klanten aan te trekken, lanceert Volkswagen de Passat Variant met twee plug-inhybride aandrijflijnen, met respectievelijk 204 en 272 pk. Met hun batterij van 19,7 kWh rijden ze tot 100 km elektrisch. Klanten kunnen ook kiezen voor een milde hybride (48 volt) met benzinemotor (1.5 TSI met 150 pk), twee 2.0 TSI-benzinemotoren met 204 of 265 pk of drie dieselversies (2.0 TDI met 122, 150 of 193 pk). Welke versie je ook kiest, de Passat heeft een DSG-bak met dubbele koppeling. Alleen de krachtigste benzine- en dieselversies zijn verkrijgbaar met 4Motion-vierwielaandrijving.
Advertentie – lees hieronder verder
Aerodynamischer
Met een wielbasis die 50 mm langer is dan die van zijn voorganger, is de Passat Variant vanbinnen een stuk ruimer. Hoewel zijn buitenafmetingen groeiden, is hij ook aerodynamischer, met een Cx van 0,25 tegenover 0,31 vroeger. Ook de technologie van de break werd helemaal herzien, met een centraal scherm van 12,9 duim (optioneel 15 duim), een actieve DCC Pro-ophanging en massagezetels. De Passat Variant wordt officieel gepresenteerd op de IAA in München van 5 tot 9 september en komt begin volgend jaar op de markt. De prijs is nog niet bekend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be