Sinds de begindagen van de auto wordt leder beschouwd als het ideale materiaal om de zetels te bekleden omdat het bestand is tegen wrijving en vlekken. Het staat ook synoniem voor luxe, want het zeker niet goedkoop. Er zijn alternatieven zoals stof of skai (kunstleder), maar het gevoel van deze materialen komt niet in de buurt van dat van een echte dierenhuid. In 1970 ontwikkelde de Japanse wetenschapper Miyoshi Okamoto een nieuwe synthetische vezel op basis van polyester en polyurethaan. Deze vezel, ultrasuède genaamd, imiteerde suède. Het grote voordeel was dat het op vele vlakken gebruikt kan worden, zoals mode, meubels, auto’s enzovoort.
Van Japan tot Italië
In 1972 werd een bedrijf opgericht om dit nieuwe materiaal te industrialiseren. Alcantara SPA is gevestigd in Italië, in de buurt van Rome, en is voor 100% in Japanse handen. Dankzij het zeer aangename gevoel werd Alcantara (een geregistreerd handelsmerk waarvan de naam is afgeleid van een Arabisch woord dat ‘brug’ betekent) al snel een enorm succes. Ook de prijs en de bijna eindeloze mogelijkheden om te personaliseren (kleuren) zijn troeven.
Advertentie – lees hieronder verder
Bertone
Alcantara begon ook de interesse te wekken van autodesigners, eerst in Italië. Zij zagen het als een modern materiaal om interieurs te bekleden. Bertone zette uiteindelijk de eerste stap met de Lamborghini Bravo concept car in 1974. Deze auto, ontworpen door Marcello Gandini, maakte uitgebreid gebruik van Alcantara voor de bekleding van de zetels, het dashboard en de deurpanelen.
Meer dan ooit in de mode
Sindsdien is het gebruik van Alcantara enorm toegenomen. Je vindt het vandaag in veel auto’s. Door het groeiende bewustzijn over dierenwelzijn is Alcantara modieuzer dan ooit. Het gaat de concurrentie aan met veganistisch leer en andere gerecycleerde materialen. Alcantara is ook een product dat zich aanpast aan de tijd: sinds 2009 is de productie ervan gecertificeerd als koolstofneutraal.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be