De Zeekr 7X staat op het SEA-platform (Sustainable Experience Architecture) van de Geely -groep, dat de nieuwste elektrische Volvo’s en de Smart #5 ook gebruiken. Het is een SUV van 4,83 m met een ruim interieur en een royale kofferinhoud van 616 liter. Hij wordt aangedreven door twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 420 tot 640 pk. Niets lijkt te ontbreken. Zo heeft hij een 800V-architectuur die zeer snel opladen mogelijk maakt, van 10 tot 80% in amper tien minuten.
Met batterijen van 75 kWh of 100 kWh haalt hij een rijbereik van 605 of 780 km volgens de Chinese CLTC-cyclus, die wel optimistischer is dan de Europese WLTP-norm. De Zeekr 7X is al te koop in China en komt binnenkort naar Europa, waar hij weleens een succes kan worden dankzij zijn aantrekkelijke technische specificaties.
Geïntegreerd in de deuren
De Zeekr 7X doet vooral over zich spreken dankzij een van zijn unieke kenmerken. China wordt vaak getroffen door overstromingen en bestuurders kunnen snel vast komen te zitten als het onweer losbarst. Dit fenomeen is naar verluidt elk jaar verantwoordelijk voor veel verdrinkingen, omdat inzittenden niet in staat zijn om zichzelf uit hun voertuig te bevrijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Om dit soort tragedies te voorkomen, heeft Zeekr de deuren van de 7X uitgerust met een hendel die ontworpen is om de ruiten te breken wanneer de auto onder water gaat. In elke deur, onder de elektrische raambediening, zit een paneel verborgen dat een hendel bevat die, wanneer je erop drukt, het glas verbrijzelt. Het voordeel van dit systeem is dat er minder kracht voor nodig is dan voor een conventionele hamer, maar dat de slagkracht 33 keer zo groot is.
Eenvoudig in gebruik
Om het gebruiksgemak van dit systeem te demonstreren, liet Zeekr een 7X in een meer onderdompelen met een reddingswerker van Blue Sky Rescue, een ngo die lokaal tussenkomt bij alle rampen. In de onderstaande video wacht de man rustig tot het water het dak van de auto bereikt voordat hij de plastic bescherming van de hendel verwijdert en het systeem gebruikt.
De ruit vliegt dan in duizend stukken en de bestuurder bevrijdt zich moeiteloos uit de SUV voor hij terug boven water komt. Voorlopig weten we nog niet of deze functie standaard wordt op de 7X. Het idee is in ieder geval bijzonder interessant en wordt misschien wel overgenomen in andere nieuwe modellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be