Deze nieuwe rotatiemotor is vijf keer krachtiger dan een diesel

Een nieuw soort rotatiemotor ontwikkeld door LiquidPiston belooft een extreem compact formaat en vijf keer het vermogen van een dieselmotor met dezelfde cilinderinhoud. Is dit het nieuwe ei van Columbus op een moment dat Europa synthetische brandstoffen mogelijk toestaat?

Gepubliceerd op 11 april 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Deze nieuwe rotatiemotor is vijf keer krachtiger dan een diesel

LiquidPiston is een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in onderzoek en ontwikkeling van motoren. Het werd opgericht in het begin van de jaren 2000 en werkt vooral aan de rotatiemotor (of wankelmotor), maar in een iets andere vorm die ook op diesel draait. Het bedrijf heeft al verschillende prijzen gewonnen en werkt ook regelmatig samen met het Amerikaanse leger.

LiquidPiston ontwikkelt niet alleen in laboratoria, want in zijn twintigjarig bestaan heeft het bedrijf zijn producten ook getest, zowel in kleine vliegtuigen als in karts. Het bedrijf bereidt nu de commercialisering voor van een nieuwe motor, de XTS-210. Dat is een rotatiemotor die al in 2024 aan het leger wordt. De krachtbron zou in eerste instantie voor verschillende toepassingen gebruikt worden, waaronder drones.

Zeer compact

De XTS-210 is ontworpen voor militaire, commerciële en ruimtevaarttoepassingen en heeft het formaat van een basketbal. Hij is dus ultracompact en weegt 19 kg met een cilinderinhoud van 210 cm³. Hij kan op verschillende brandstoffen werken, zoals diesel en kerosine. Het bedrijf mikt op een vermogen van ongeveer 20 kW (26,8 pk) en een koppel van 29,4 Nm, allebei ontwikkeld bij 6.500 tr/min. Dat lijkt weinig, maar valt volgens LiquidPiston rechtstreeks te vergelijken met de Kohler KDW1003 E536A-motor (25,2 pk en 63 Nm), die vijf keer zo groot en vier keer zo zwaar is als de rotatiemotor XTS-210.

Dat komt omdat de (vloeistofgekoelde) XTS eigenlijk een ‘omgekeerde’ wankelmotor is. De XTS gebruikt een driehoekige rotor in een pindavormige behuizing, terwijl de klassieke wankelmotor een pindavormige rotor in een driehoekige behuizing gebruikt. Ook worden slechts twee belangrijke bewegende delen gebruikt: een rotor en een as. Volgens LiquidPiston zou de XTS-210 de problemen op het gebied van efficiëntie, smering en brandstoftype oplossen.

Advertentie – lees hieronder verder

liquidpiston-wankel1

Fotos: LiquidPiston

Vaste verbrandingskamer

Volgens LiquidPiston komt dit doordat deze wankelmotor een vaste verbrandingskamer heeft in plaats van een lange, dunne en bewegende verbrandingskamer. Die van LiquidPiston is veel ronder en omdat de verbrandingskamer vast is, kan de brandstof rechtstreeks ingespoten worden, wat bij een traditionele rotatiemotor niet het geval is. Bovendien fungeren de apexafdichtingen als pakkingen. In een wankelmotor bevinden die zich in de rotor en door hun beweging zijn ze moeilijk te smeren. De XTS-210 zou ook dit probleem oplossen omdat de verbrandingskamer stilstaat.

Volgens LiquidPiston leidden smeringsproblemen tot emissieproblemen – die nu dus opgelost zijn – en werden ook de levensduur en dus de betrouwbaarheid verbeterd.

Toekomst in auto’s?

De voordelen van deze nieuwe rotatiemotor lijken talrijk, vooral omdat elke omwenteling van de rotor resulteert in drie ontstekingen, vandaar de hoge vermogensdichtheid. Wat mogen we ervan verwachten? Voorlopig niets, want de eerste toepassingen lijken voorlopig voorbehouden aan het leger.

Toch is het niet onmogelijk dat deze motor, als die echt zo efficiënt blijkt, later ook in een auto of vrachtwagen gebruikt kan worden. Niet als hoofdmotor, maar bijvoorbeeld als range extender. Dat zou een interessante toepassing zijn voor deze ontdekking, die waarschijnlijk de aandacht zal trekken van de ingenieurs bij Mazda…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe technologie
Zijn touchscreens in auto’s passé?

Auto’s van vandaag zien er binnenin fundamenteel anders uit dan 10 jaar geleden, met steeds grotere en prominentere aanraakschermen, in de plaats van fysieke knoppen. Maar hier en daar keert een autobouwer al op zijn stappen terug.

15 november 2024 3 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.