In het Verenigd Koninkrijk heeft Ford zojuist een optie geïntroduceerd op zijn elektrische Mach-E SUV: “BlueCruise” of “handsfree” rijden. Met andere woorden, een model dat 100% autonoom rijdt, maar alleen op de snelweg en alleen op de 6.000 km (wat helemaal niet slecht is) speciale snelwegen met vier rijstroken en een middenberm.
Maar er is geen sprake van dat je je ogen van de weg haalt, een dutje doet of je mobiele telefoon raadpleegt: het systeem vereist constante aandacht van de bestuurder met zelfs het risico om door de computer te worden uitgescholden: “Kijk alsjeblieft naar de weg” of “Neem de controle over”.
Reeds uitgevoerde tests
Ford heeft aangekondigd dat tot nu toe al 500 Britse klanten BlueCruise hebben getest. De optie kost £17,99 (€ 21) per maand. Dit is een nieuwe manier om autodiensten aan te bieden, na Tesla’s AutoPilot, dat voor één vaste prijs wordt geleverd.
BlueCruise is in feite niets nieuws. De optie is in Noord-Amerika al beschikbaar op de F-150 pick-up en de Expedition 4×4. Volgens Ford gebruiken al 200.000 Amerikanen het systeem zonder grote incidenten. Concurrent GM biedt hetzelfde systeem aan.
Advertentie – lees hieronder verder
Autonome auto’s op komst?
Hoewel er minder over gesproken wordt, is tussen fabrikanten de race om de autonome auto nog steeds in volle gang. En geen van hen geeft het op, ondanks de moeilijkheden om op dit moment tot een echt sluitend model te komen. Sommige Europese fabrikanten bieden ook handsfree rijden aan. Mercedes doet dat ook, maar tot nu toe was dat alleen mogelijk in de file en bij snelheden tot 60 km/u. De BlueCruise gaat veel hoger.
Ford blijft overigens realistisch en legde aan een publiek van journalisten uit dat autonoom rijden niet voor morgen is, omdat autonome voertuigen die in grote volumes worden geproduceerd en winstgevend zijn (en dus waarschijnlijk ook kunnen worden gekocht) nog steeds een utopie zijn.
De ontwikkeling van artificiële intelligentie zou daar echter verandering in kunnen brengen. Voor veel ingenieurs betekent het een enorme kans en een krachtige hefboom om sneller vooruitgang te boeken met deze technologie.
Toekomstige ontwikkelingen
Voorlopig zijn de rijfuncties van BlueCruise nog beperkt. Ford is momenteel in gesprek met de Britse autoriteiten om het mogelijk te maken dat het voertuig van rijstrook kan veranderen om in te halen, wat nu nog niet het geval is. Er is dus nog werk aan de winkel.
Volgens Ford zou deze handsfree rijoptie binnenkort beschikbaar moeten zijn in Frankrijk en Duitsland op duidelijk aangegeven weggedeelten. Geen nieuws echter over deze mogelijkheid in België, waarvan we ons voorstellen dat het minder gebruikelijk zal zijn gezien de verkeersdichtheid…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be