Kijken in de hoofden van de bestuurders: het lijkt een idee uit een sciencefictionfilm en toch is het een zeer reëel project dat wordt gevoerd door Ford en zijn partner Uniklinik RWTH (een afdeling gevestigd in het ontwikkelingscentrum van het merk in Aken). Het huidige werk is erop gericht om de fasen van gebrek aan concentratie sneller te identificeren door de hersenactiviteit op te volgen.
Doel van het onderzoek
In hun werk hopen de onderzoekers een reeks hersenreacties te identificeren die zouden wijzen op een dreigend concentratieverlies als gevolg van vermoeidheid. Het doel is om hersenreacties te kunnen koppelen aan fysieke gevolgen, zoals een verandering in hartslag.
Om dit te bereiken voeren Ford en Uniklinik simulatietests uit waarbij een patiënt in een MRI-scanner wordt geplaatst met een scherm dat rijsituaties simuleert, inclusief plotselinge nachtelijke situaties met ontwijkingen. Tijdens de verschillende rijfasen scant de MRI voor, tijdens en na de manoeuvres om de reactietijd te beoordelen en of de juiste beslissing is genomen. Ook andere metingen worden gedaan (hartslag, ademhaling, etc.) om de mate van alertheid beter proberen in te schatten.
Advertentie – lees hieronder verder
Moeten onze hersenen gemonitord worden?
Het is niet de eerste keer dat een constructeur de hersenactiviteit onderzoekt met als doel de veiligheid te verbeteren. In 2011 hebben Mercedes en… Ford dit al geprobeerd door middel van een elektro-encefalogram. De machine scande de hersenen elke 30 seconden om de snelheid van een beslissing te observeren. Een ander voorbeeld: dit jaar communiceerde Mercedes op het Autosalon van München ook over een onderzoek naar hersenactiviteit, maar dit keer met als doel bepaalde functies van de auto te regelen (navigatie, sfeerverlichting of het kiezen van een radiostation).
Hoewel het doel om ongevallen te verminderen zeker lovenswaardig is, kan je je afvragen in hoeverre de technologie voor deze doeleinden in onze diepste intimiteit moet doordringen. Tegenwoordig zijn de bewakingsmiddelen al talrijk.
De GAFAM volgen al voortdurend onze gewoonten om ons toekomstig gedrag af te leiden en het proberen te sturen. Moeten we op deze weg doorgaan? We vermoeden dat als we vertrouwen op hersenactiviteit in de context van een ongeval, de bestuurders die de verkeerde beslissing hebben genomen (of beter gezegd, een beslissing die als zodanig wordt beschouwd) hoogstwaarschijnlijk zullen worden gestraft. Nog een manier om de versnippering van de samenleving verder te accentueren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be