Historisch gezien werden 120 jaar geleden voor het eerst koplampen op een auto geïnstalleerd. In die tijd lichtten ze amper meer op dan kaarsen en op een eeuw tijd is de technologie gelukkig enorm geëvolueerd. Tegenwoordig zijn koplampen een krachtig hulpmiddel om zowel een auto te lokaliseren, als om de weg veilig te volgen in de totale duisternis. Nu zitten er LED’s in de koplampen van onze auto’s, die ook op klaarlichte dag werken, terwijl de verlichting zich vaak aanpast aan het verkeer of de weersomstandigheden.
Toch staat de verlichting van onze auto’s opnieuw op het punt een revolutie te ondergaan. En dit keer brengt Ford een innovatie met koplampen die een dubbele functie bieden: in de eerste plaats verlichten, maar eveneens een groot aantal indicaties op de weg projecteren.
Veiligheid verhogen
Concreet is deze koplamp in staat om op de grond tal van beelden te projecteren om de bestuurder beter te informeren. Essentiële informatie zoals de maximumsnelheid, de aanwezigheid van een bouwplaats in de buurt, de nabijheid van een rotonde, een kruispunt of een gevaarlijke bocht kan direct in het gezichtsveld van de bestuurder verschijnen en dit op een veel duidelijkere of meer voor de hand liggende manier dan via een head-up display.
Advertentie – lees hieronder verder
En het systeem kan nog verder gaan: de informatie kan in realtime worden toegevoegd en gedeeld worden met andere gebruikers. Bijvoorbeeld informatie over kuilen of een zwaar beschadigde weg, een ongeval verderop of gevaarlijke omstandigheden, net zoals met een rijhulpsysteem als Coyote of Waze.
Ogen steeds op de weg
Het voordeel van dit systeem is duidelijk, omdat de bestuurder daarmee zijn ogen niet langer van de weg hoeft te halen. Het is hiermee dus niet meer nodig om naar het navigatiesysteem of het instrumentarium te kijken. Dit is een serieus voordeel omdat, zoals Ford ons eraan herinnert, “een voertuig dat met 90 km/u rijdt 25 m per seconde aflegt, wat betekent dat een eenvoudige blik op het navigatiescherm van de auto kan leiden tot blind rijden gedurende tien meter of meer.” Daarnaast kan dit systeem ook kunnen fungeren als gps, waarbij eveneens de richtingsinstructies worden weergegeven.
Ten slotte is het enige probleem met deze koplampen dat ze alleen ‘s nachts operationeel zijn, want op klaarlichte dag zal het waarschijnlijk niet mogelijk zijn om van deze technologie te genieten. Jammer. Het meest frustrerende is dat echter deze technologie zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt bij Ford en er nog geen commercialiseringsdatum gepland is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be