Elon Musk had de komst van de bètaversie van de Autopilot V9 al aangekondigd. Deze nieuwe evolutie van autonoom rijden is gebaseerd op optische beeldvorming en teert dus niet langer op een radar, zoals voorheen. Er zijn nog maar weinig details over de nieuwe functies bekendgemaakt, al weten we wel al dat Tesla waarschuwingen met betrekking op een gebrek aan aandacht van de bestuurder behoudt. De bestuurder moet dus nog altijd bewust blijven van wat de auto doet en klaarstaan om de besturing over te nemen als er iets misgaat.
Betere visualisatie
In de Model S en de Model X krijgt het instrumentenpaneel een uitgebreid display om extra informatie over de omgeving van de auto weer te geven. Apps aan de linker- en rechterkant van het dashboard worden tijdelijk verwijderd en de rijsnelheid, de Autopilot-beschikbaarheid, de ingestelde snelheid en de weergave van de gedetecteerde snelheidslimiet worden verplaatst naar de onderkant van het dashboard. De Tesla Model 3 en Model Y zullen minder veranderingen ondergaan. De fabrikant kondigt wel een betere beeldschermkwaliteit aan.
De klanten testen
Om deze bètaversie van de Autopilot V9 te testen, zet Tesla klanten in. Bugs en andere storingen kunnen onmiddellijk worden gemeld en zo snel mogelijk verbeterd. Met deze nieuwe operatie wil Tesla zijn pioniersrol op het gebied van autonome rijsystemen behouden. Aangezien uit recente controverses is gebleken dat het systeem bij afwezigheid van een bestuurder vrij gemakkelijk te misleiden was, gaan we er vanuit dat ook daaraan een mouw zal worden gepast.
Advertentie – lees hieronder verder
Screenshot + video: Dirty Tesla / YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be