Nieuwe technologie

Waarom auto’s op perslucht (nog) niet de oplossing zijn

Het Nederlandse bedrijf SolutionAir heeft een werkend prototype voorgesteld van een Renault Master waarvan de benzinemotor werd aangepast om op perslucht te kunnen rijden. Het alternatief voor elektrische auto’s? Misschien wel, al moeten er eerst enkele niet te onderschatten hindernissen worden overwonnen…

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 10 jul. 2021 | Leestijd: 3 min

Ruim tien jaar geleden bedacht de Italiaan Vito Truglia een manier om een bestaande verbrandingsmotor op perslucht te laten rijden. Met behulp van verschillende partners werd dit idee zopas verwezenlijkt door het Nederlandse bedrijf SolutionAir, dat onlangs een prototype aan de – komt ie – pers heeft voorgesteld in de vorm van een aangepaste Renault Master.

De Master in kwestie bezit drie luchttanks met een totale capaciteit van 600 liter. De benzinemotor werd ontdaan van zijn waterkoelsysteem en de ontsteking, de krukas, de cilinderkop en de zuigerveren werden aangepast. De grootste wijziging kwam echter in de omschakeling van viertakt naar tweetakt. Omdat de lucht tot 120 bar wordt samengeperst, circuleert ze onder hoge druk (tot 50 bar) in de motor om beweging te creëren. Aangezien lucht een hogere energiedichtheid heeft dan benzine, bedraagt het toerental maar 800 tot 1.200 omwentelingen per minuut.

Advertentie – lees hieronder verder

Geen tankstations

Om lucht bij te vullen, moet het voertuig worden aangesloten op een compressor. Zo’n tankbeurt duurt volgens SolutionAir amper vier minuten. Hét probleem is dat zo’n tankstation voorlopig niet bestaat. Wil deze technologie met andere woorden een toekomst hebben, dan zal er een netwerk moeten worden voorzien.

Andere problemen

Hoewel het blijkbaar goed zit met de werking van de door SolutionAir aangepaste Renault, is de ontwikkeling van de auto op perslucht niet vrij van problemen. In de eerste plaats zijn er voor een dergelijke motorisering grote tanks nodig. Geen immens probleem voor een camionette zoals een Renault Master maar een gewone personenwagen op perslucht laten rijden, is andere koek. Daarnaast moet de ECU van het voertuig worden aangepast. Dat gaat perfect voor recente modellen (op voorwaarde dat de fabrikant mee in de boot springt), maar niet voor oudere vierwielers. Bij SolutionAir counteren ze die tegenargumenten door te stellen dat gecomprimeerde lucht als brandstof vooral zijn diensten zal bewijzen in de transportsector. Denk aan grote bedrijfsvoertuigen, vrachtwagens en boten. We zullen zien wat er van komt.

Beeld: SolutionAir

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon