Voor veel mensen is de grens oversteken naar Duitsland synoniem van vrijheid op de snelwegen. Want in Duitsland, zolang de verkeersborden en het verkeer het toelaten, kun je de snelheidsmeter zien stijgen zonder bang te zijn om betrapt te worden. Vandaag is nog ongeveer de helft van de 13.000 km aan snelwegen in dit land onbegrensd.
De traditie van onbeperkte snelheid gaat ver terug en is soms afgeschaft om daarna weer ingevoerd te worden. Maar over het algemeen is het principe van onbegrensde snelwegen niet meer ter discussie gesteld sinds 1974, na de oliecrisis en toen de Duitse regering een referentiesnelheid van 130 km/u invoerde, met uitzonderingen voor de meeste trajecten.
Einde van een tijdperk
Toch lijkt het principe van onbegrensde snelheid duidelijk ten einde te lopen. En dit is niet de schuld van groene partijen. In werkelijkheid is het de elektrische auto die dit principe in twijfel trekt. Inderdaad, een alliantie van verenigingen, waaronder milieugroeperingen, politievakbonden en verkeersslachtofferverenigingen, pleit voor een herziening van de wet betreffende onbegrensde snelheid op snelwegen.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens hen heeft het geen nut om met een elektrische auto sneller dan 130 km/u te rijden, omdat de actieradius van de auto dan spectaculair afneemt. Bovendien vormen zwaardere auto’s die sneller rijden een extra gevaar voor het verkeer en andere weggebruikers. Het zou net zo gevaarlijk zijn om elektrische auto’s te beperken tot 130 km/u terwijl thermische auto’s 200 km/u rijden… Wat nu al het geval is, aangezien elke bestuurder zelf mag kiezen hoe snel hij rijdt. Verschillende studies hebben een hoger aantal ongevallen met elektrische auto’s aangetoond, maar dit komt eerder door de krachtige acceleraties die bestuurders niet kunnen controleren, en niet door de snelheid. Het aangevoerde argument lijkt dus onjuist.
Maar het is waar dat een elektrische auto met een gematigder snelheid minder elektriciteit verbruikt en dus minder vaak opgeladen moet worden. Dit zou het verbruik met ongeveer 15% doen dalen. We zullen zien hoe de Duitse regering op deze oproep reageert en of ze er gevolg aan geeft. Wat zeker is, is dat het principe van onbegrensde snelheid op de Autobahn steeds meer ter discussie staat, vanwege de milieudoelstellingen en de vermindering van CO2-uitstoot. Misschien zal de elektrische auto het proces versnellen. Maar dat valt nog te bezien, want de Duitsers zullen waarschijnlijk niet zomaar toegeven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be