Het feit dat de hedendaagse auto’s vol met elektronica zitten verhindert niet dat sommige eigenaars nog steeds zelf een olieverversing uitvoeren. Bovendien is het met de huidige onderhoudsintervallen die oplopen tot 30.000 of zelfs tot 50.000 km, niet ongewoon dat er al eens wat olie bijgevuld moet worden. Vaak hebben gebruikers dan geen andere keuze dan naar de winkel te gaan om een busje olie te kopen om de klus zelf te klaren. Dit zijn de fouten die je daarbij moet vermijden. En als het toch misgaat, wat je dan moet doen om deze fout te herstellen.
Smering
Een verbrandingsmotor kan niet functioneren zonder olie. De olie zorgt namelijk voor de smering en voorkomt dat de wrijving tussen de mechanische onderdelen te sterk wordt en de motor beschadigd raakt. Zo simpel is het. In de loop der jaren hebben de chemici er echter voor gezorgd dat de oliën steeds efficiënter werden. Ze hebben nu nieuwe eigenschappen die bijvoorbeeld tot doel hebben de onderdelen te beschermen tegen corrosie of vuil. Olie is dus een essentieel product in de automotor, althans in de verbrandingsmotor.
Normen
Advertentie – lees hieronder verder
De motoren van vandaag vergen steeds efficiëntere oliën, die beter reinigen en beter smeren om het verbruik en de emissies te verminderen of om de mechanische belasting te beperken en dus de onderhoudsintervallen te vergroten. Bij een bezoek aan de garage wordt telkens de olie vervangen volgens de voorschriften van de constructeur.
Vroeger had je slechts 3 of 4 verschillende soorten oliën, maar tegenwoordig is dit niet meer het geval: de kenmerken zijn zo gevarieerd dat er nu zeer veel soorten zijn. Over het algemeen worden de kenmerken van de motorolie aangegeven in het motorcompartiment of in de gebruikshandleiding van het voertuig.
Viscositeit
De busjes olie vermelden ook de specifieke kenmerken. Normaal zijn dit twee cijfers gescheiden door een W. Bijvoorbeeld: 15W40. Het eerste cijfer geeft de viscositeitsindex van de koude olie aan, terwijl het tweede op de viscositeit op bedrijfstemperatuur duidt. Maar dat is niet alles.
De ACEA-norm (die afkomstig is van de Association of European Automobile Manufacturers) voegt er wat meer details toe. Bij de eerste code komt nog een letter: A voor benzinemotoren, B voor Diesel, C voor zeer hoogwaardige oliën en E voor oliën die bestemd zijn voor bedrijfsvoertuigenmotoren (die trouwens bijna altijd diesel zijn).
Is het een ernstig, dokter?
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat. Als je dit merkt, is het aangewezen om naar de garage te gaan en een nieuwe olieverversing te laten uitvoeren om te genieten van de maximale capaciteiten van de krachtbron.
Je mag echter nooit de motor vullen met bijvoorbeeld versnellingsbakolie, want dat is een totaal ander type olie die de goede werking van de verbrandingsmotor zal beïnvloeden. In dit geval moet je snel ingrijpen en doe je er goed aan de mechaniek te sparen en meteen naar de dealer of garage te gaan.
Houd er ook rekening mee dat een oplichtend olielampje een voorbode kan zijn van een mogelijke ernstige panne. Probeer dan niet nog een paar kilometer verder te rijden om een servicepunt te bereiken. Stop het voertuig onmiddellijk en haal de kostbare vloeistof op een andere manier. Een gewaarschuwd man…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be