Welke risico’s loop je als je je auto niet (op tijd) onderhoudt?

Wat zijn – in afwachting van de elektrische auto die minder onderhoud belooft – de risico’s als je de onderhoudstermijn van een auto met verbrandingsmotor niet volgt? Bepaalde constructeurs hebben hier zeer strikte voorschriften voor. En dat heeft zijn redenen. 

Gepubliceerd op 26 december 2021
Leestijd : 3 min

Deel

Welke risico’s loop je als je je auto niet (op tijd) onderhoudt?

Alle auto’s moeten regelmatig een onderhoudsbeurt ondergaan. Dat is belangrijk om de staat van de auto en slijtagegevoelige onderdelen te controleren, factoren die de veiligheid sterk beïnvloeden. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de remmen of de ruitenwissers. Ook de mechaniek heeft inspectie en onderhoud nodig. Onderdelen warmen op of koelen af en moeten perfect gesmeerd of gekoeld worden. Tegenwoordig is het vaak niet meer nodig om zelf de deadline te controleren. Auto’s zijn al bijna twintig jaar uitgerust met een intervalindicator die je waarschuwt wanneer het onderhoud nadert. Meer nog: bij sommige geconnecteerde auto’s is het zelfs mogelijk om meteen van achter het stuur online een afspraak te maken.

Het ritme van de onderhoudsbeurten verschilt van constructeur tot constructeur. Bij de Japanse merken is het vaak jaarlijks en/of elke 15.000 km (wat het eerste overschreden wordt), terwijl bepaalde Duitse constructeurs maar om de twee jaar en/of 30.000 km hanteren. Soms is het zelfs meer (tot 50.000 km). Waarom? Dat hangt allemaal af van de gebruikte olie, het concept van de motor en de betrouwbaarheid die men de klanten wil aanbieden. Regelmatiger een bezoekje brengen aan de garage kan ook gunstig zijn voor de levensduur, want de auto wordt vaker (en beter?) gecontroleerd. En het is niet per se duurder om vaker naar de garage te gaan.

Zin om een ​​interval over te slaan?

Op onderhoud gaan is vaak een hele klus. We hebben te weinig tijd, zin of in bepaalde gevallen geld. Iedereen weet dat een onderhoud wel meer dan 50 euro kost. Misschien heb je om diverse redenen wel zin om het onderhoud uit te stellen of zelfs over te slaan. De auto zal niet van de ene dag op de andere in panne vallen als de termijn bereikt is. Maar is dat wel zo’n goed idee?

entretient1

Advertentie – lees hieronder verder

Het hangt in de praktijk allemaal af van het overschrijden van de onderhoudstermijn. Heb je het onderhoud gewoon enkele weken uitgesteld of helemaal niet laten doen? Doorgaans tolereren constructeurs een vrij grote overschrijding. Reken op ongeveer één maand of 1.000 km. Mechanisch zijn de risico’s relatief beperkt. Dat geldt voor benzinewagens, maar minder voor dieselmotoren waarvan de filters vaker vervangen moeten worden (door de vettigere brandstof). Te lang wachten houdt hogere risico’s in, vooral voor de smering. De olie verliest haar viscositeit waardoor bewegende onderdelen sneller verslijten of vastlopen. Hetzelfde geldt voor turboladers, die tegenwoordig veel worden gebruikt en nogal kwetsbaar zijn.

Het is daarom belangrijk om toch zeker grofweg de termijnen te respecteren. Vergeet ook niet dat onderhoudsbeurten niet altijd dezelfde zijn. Bij het ene onderhoud zijn grotere werken nodig dan bij het andere, bijvoorbeeld het vervangen van de koelvloeistof die zijn kwaliteiten verliest en het koelcircuit kan laten oxideren, met onherroepelijke gevolgen voor de waterpomp, radiator of cilinderkoppakking. Idem voor de remvloeistof of de distributieriem die bij een breuk de motor volledig verwoest. Dat kost jou enkele duizenden euro’s aan herstellingen, vooral met moderne, zeer krachtige motoren.

Safety first

entretient2

Het is duidelijk: de onderhoudsintervallen negeren, betekent dat je (soms grote) risico’s neemt. Je riskeert ook dat, in geval van een panne, de constructeur niet wil tussenkomen, zelfs al valt de auto nog onder de fabrieksgarantie. Bepaalde dealers vragen buitensporige prijzen, maar dat is een minderheid. Weet ook dat je de garantie van de constructeur behoudt wanneer je naar Europees erkende onderhouds- en reparatiecentra gaat, zoals Midas, Speedy of Bosch Car Service. Kortom, wees voorzichtig. Zowel voor jouw veiligheid als voor jouw bankrekening, want een kapotte auto brengt veel kosten met zich mee.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.761 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.761 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.