5 motoren die sterk betreurd worden!

In het verleden vervaardigde de auto-industrie enkele motoren die de liefhebbers zeker konden bekoren. Hier zijn vijf betreurde motoren die nog niet geplaagd werden door een of andere vorm van hybridisering of maatregelen voor een lagere CO2-uitstoot.

5 motoren die sterk betreurd worden!

Wankel

De rotatiemotor werd in zijn huidige vorm ontwikkeld door Felix Wankel voor NSU, alvorens ook Mercedes en Citroën er gebruik van gingen maken. Maar we missen de Wankelmotor natuurlijk vooral onder het koetswerk van de Mazda’s, zowel de 787B die de 24 Uur van Le Mans won in 1991 als de RX-8 die recent verdween.

 Zescilinders BMW

Ondanks de elektrificatie en de « downsizing » (de ontwikkeling van motoren met een kleinere cilinderinhoud), produceert BMW vandaag nog steeds zescilinders. Ze zijn wel voorzien van een turbo, in tegenstelling tot de eerste motoren van het merk, zoals de mythische M328 die de 327 en 328 aandreef voor 1940.

V6 Alfa Romeo

De V6 Busso dook voor het eerst op onder de motorkap van de Alfa 6. Hij werd al gauw succesvol dankzij zijn kracht en reactiviteit. De liefhebbers waren ook gek van zijn zeer muzikale sound! In 2005 werd hij afgevoerd.

 Zescilinders Jaguar XK

Deze krachtbron verscheen in 1948, net na de Tweede Wereldoorlog, om indruk te maken op de Amerikanen en maakte furore in enkele van de meest befaamde Jaguars aller tijden: de XK120, de Type E of de XJ6.

V10 Lexus

Lexus kan meer dan enkel hybrides maken ! In 2005 verraste de Japanse constructeur iedereen met de lancering van de LFA die was uitgerust met een potente V10. Zijn enorm vermogen en hemelse sound zorgden er mee voor dat deze supercar snel tot een collectors item uitgroeide.