TOP 5 automodellen met luchtkoeling

Luchtgekoelde mechaniek heeft tal van voordelen (onderhoud, verwarming enzovoort) maar is in de jaren negentig van de automarkt verdwenen door de steeds drastischer wordende milieunormen. Dit zijn onze 5 favoriete automodellen die ermee waren uitgerust.

TOP 5 automodellen met luchtkoeling

Porsche 993

De 993 was de allerlaatste Porsche met een luchtgekoelde motor, een technische oplossing die teruggaat tot eind jaren veertig. Porschisten waren not amused toen de 996 in 1998 was overgeschakeld op waterkoeling.

Citroën 2CV (en alles wat ervan is afgeleid)

Onze 5 favoriete Porsche-modellen allertijden

De 2CV was ontworpen om efficiënt en tegelijk zeer goedkoop te zijn en liet zich aandrijven door een luchtgekoelde tweecilinder (375 tot 602 cc). Zijn vermogen? 9 tot 31 pk…

Fiat 500

De Fiat 500 was in de eerste plaats bedoeld om te concurreren met tweewielers. Hij liet zich voortduwen door een kleine, luchtgekoelde tweecilindermotor (eerst 479 cc, later 499,5 cc).

Volkswagen Kever

Besteld door Hitler, ontworpen door Ferdinand Porsche en in productie genomen door het Britse leger: de Volkswagen Kever heeft autogeschiedenis geschreven en dit 57 jaar lang. Ook is zijn luchtgekoelde viercilinder boxermotor zeer populair geworden.

Tatra T87

Voor Tatra met de productie van vrachtwagens begon, liet het merk prachtig gelijnde luxewagens op de wereld los. De T87 (1936-1950) is daar een mooi voorbeeld van. Onder de kap van die originele berline lag een luchtgekoelde 3-liter V8 die 85 pk ontwikkelde en een top van 165 km/u mogelijk maakte.