‘Knalpotterreur’ is een populaire term die slaat op de overlast die sommige bestuurders in woonwijken veroorzaken door sportief rond te sjezen in wagens voorzien van een luidruchtige sportuitlaat en/of een krachtige geluidsinstallatie. De bestuurders vinden dit een leuk tijdverdrijf, maar tegelijk ergeren steeds meer bewoners zich aan deze vorm van overlast.
In sommige steden regent het inderdaad al enige tijd klachten over deze knalpotterreur, zodat het stadsbestuur besloot in te grijpen met gerichte acties om deze vorm van overlast terug te dringen. Op dit vlak is Gent een voortrekker. De stad kondigde in 2021 al maatregelen aan en in maart van dit jaar werd effectief de eerste ‘patserbak’ in beslag genomen. Intussen staat de teller op al 14 voertuigen die aan de ketting liggen omwille van roekeloos gedrag en/of het spelen van te luide muziek.
Verzuring?
Hoe wordt de overlast bepaald? De grens daarvoor ligt natuurlijk voor iedereen anders. Uiteraard kan je als burger niet zomaar een wagen in beslag laten nemen, omdat je vindt dat de bestuurder roekeloos rijdt of te veel lawaai produceert met zijn uitlaat of muziekinstallatie. De overtreding moet steeds vastgesteld worden door een politiebeambte die dan een gepaste sanctie kan opleggen. Dat kan gaan van een GAS-boete tot het de beslagname van het voertuig.
Advertentie – lees hieronder verder
Is dit een teken van de verdere verzuring van de maatschappij? Kunnen mensen echt niets meer verdragen? Misschien. Maar het is een feit dat het in Gent, in de wijken Muide-Meulestede, Rabot en Sluizeken-Tolhuis-Ham, al een tijd klachten regende over knalpotterreur. Dat leidde zelfs al tot een petitie voor maatregelen van de omwonenden. Daarom wil Gents burgemeester Mathias De Clercq (Open Vld) de strijd verder aanbinden met dit fenomeen.
“Er rijden weer heel wat roekeloze automobilisten rond die de rust verstoren met luide knalpotten of veel te luide muziek. Ik begrijp het ongenoegen van de omwonenden, want het is bijzonder irritant. De politie deed al diverse acties, specifiek gericht op dit asociaal rijgedrag, maar ik wil dat we die nog verder opvoeren”, verklaarde Mathias De Clercq.
Niet conform
Noteer dat getunede wagens in vele gevallen niet meer conform zijn op technisch vlak met hun luide sportuitlaten en bodykits die de auto’s gespierder doen ogen. Ze zijn met andere woorden niet in orde met de technische keuring en mogen pas weer de baan op nadat de nodige aanpassingen doorgevoerd zijn, dus als de sportuitlaat en koetswerkonderdelen weer verwijderd zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be